Тина стои на летище „Шарл дьо Гол“ в Париж с дъщеря си на година и половина и иска да се прибере у дома в Киншаса от Лондон. „Полетът беше пълен, нямаше седалки между нас и останалите хора. Не измериха температурата ни и това ме притесни“, споделя 30-годишната жена пред Financial Times.
Но това скоро ще се промени, защото ADP, която управлява „Шарл дьо Гол“, инсталира станции за проверка на температурата този месец за сканиране на пътниците в момент, когато авиационната индустрия се стреми да възвърне доверието на пътуващите и да рестартира сектора, които беше тежко засегнат от пандемията.
Летището показва физическите знаци на нещо, което бързо се превръща в нова нормалност. Подът пред гишетата за чекиране е обозначен за спазване на социална дистанция, седалките в залите за заминаващи полети са със стикери, предупреждаващи хората да седят раздалечено, плексигласови стъкла защитават служителите, докато раздават места в самолетите, а на всеки вход маски и гелове очакват смелчаците, които са се престрашили да пътуват по въздух.
“След 11 септември пътуващите искаха да са сигурни, че няма оръжия на борда. Сега те ще трябва да бъдат успокоявани от авиокомпаниите и летищата, че няма вируси на борда“, казва Шашанк Нигам, главен изпълнителен директор на консултантската компания в областта на авиацията SimpliFlying.
Повечето авиокомпании и летища държат на маските за лице за пътниците и служителите и също така осигуряват дезинфектанти за ръце и правят дълбоко почистване на кабината. Индустрията иска да успокои пътуващите, че въздушният транспорт е безопасен.
Джим Хаас, директор на продуктовия маркетинг в Boeing, казва, че въздухът на борда е „свободен от вируси“ благодарение на филтри Hepa във всички модерни самолети. Те пречистват въздуха до качеството му в операционна зала в болница.
Някои летища като това в Хонконг стигнаха още по-далеч с тестовете на пристигащи пътници за COVID-19. В бъдеще паспорти на имунната система може да бъдат включени като временни мерки за биосигурност.
“Здравният ви сертификат ще е точно толкова важен, колкото визата ви“, казва авиационният консултант Андрю Чаритън.
Полетите ще изглеждат различно – някои авиокомпании няма да предлагат храна или в най-добрия случай ще се задоволят с пакетирани храни, а списанията са премахнати. Клиентите на Ryanair няма да могат да се редят на опашка за тоалетната. Някои авиокомпании като Air France въвеждат също проверки на температурата преди полети.
Това се случва в момент, когато много авиокомпании се надяват възстановяването да започне през юли, слагайки край на тримесечната блокада, която на практика ги остави без приходи и ги принуди да съкратят десетки хиляди работни места.
“Видно е, че това е катаклизъм“ за цялата индустрия, казва пред FT Тим Кларк, президент на Emirates Airline. “Не съм виждал такова нещо през целия си живот... Но когато преминахме през световната финансова криза, войните в Персийския залив, икономическия срив през 1998 г. на Изток... все си мислех: Уау, това ще е лошо, какво ще правим? Но го преживявахме и печелехме пари след това“, допълва Кларк.
Пътят към летящ старт на авиоиндустрията обаче изглежда труден.
Европейската комисия публикува този месец план, който предвижда координирана постепенна отмяна на ограниченията по границите, като страните и регионите ще могат да отварят безопасни коридори, там където епидемиологичните условия позволяват.
Но Великобритания и Испания предлагат 14-дневни карантини за пристигащи пътници, които на практика блокират международните пътувания. Други страни като Австралия и Нова Зеландия създават т. нар. зелени коридори между региони, които са овладели вируса. Подобен коридор е създаден и в балтийските страни.
И в България впрочем са предприети мерки за измерване на температурата на всички преди полет - и пътници, и екипажи, а националният превозвач "България Еър" направи предпазните маски задължителни за всички на борда, а също обяви, че извършва дълбочинно почистване с дезинфекциращи препарати преди всеки полет.
P { margin-bottom: 0.08in Но Но много ръководители в авиационната индустрия са разтревожени. „От всичко, което виждаме, е ясно, че периодът на възстановяване ще бъде много по-дълъг от всичко, на което сме ставали свидетели преди“, каза пред анализатори този месец Уили Уолш, главен изпълнителен директор на IAG, която притежава British Airways. “Надяваме се, че занапред ще видим координирана реакция, но, честно казано, това е повече надежда, отколкото очакване“, допълни той.
Наред със здравните мерки много авиопревозвачи смятат, че по-ниските цени ще стимулират търсенето. Джоузеф Варади, главен изпълнителен директор на нискотарифната авиокомпания Wizz Air, смята, че търсенето вече се е възвърнало. Авиокомпанията започна да лети отново до някои от локациите си от началото на май. Самолетите й са пълни на 70-75%. „Това е по-добре, отколкото повечето хора са очаквали“, каза той.
“В краткосрочен план авиокомпаниите вероятно ще наводнят пазара с евтини билети, за да могат хората да преодолеят страховете си. Но впоследствие цените на билетите неизбежно ще нараснат, тъй като ще има по-малко авиокомпании“, допълни Варади. Освен това авиокомпаниите ще трябва да изплащат големи дългове и да заздравяват счетоводните си баланси, считат анализатори.
Един проблем, който продължава да смущава индустрията, е потенциалното прилагане от отделни страни на мерки за социално дистанциране на летището и на борда.
Авиокомпаниите бяха успокоени тази седмица, когато новите указания за безопасно пътуване на Европейската агенция за авиационна безопасност не задължаваха авиокомпаниите да гарантират социално дистанциране на борда. Макар че много авиокомпании заявяват, че ще опитат да гарантират спазването на социално дистанциране през първите месеци, когато е малко вероятно самолетите да са пълни, това вече създава проблеми за някои авиокомпании.
Американските авиопревозвачи United и American Airlines бяха разкритикувани, след като пътуващи публикуваха в Twitter снимки на препълнени самолети. United изпрати имейл, в който съобщи, че автоматично ще блокира средните седалки. По-късно авиокомпанията призна, че не може да гарантира, че пътниците ще седят до празни седалки във всички полети.
Нискотарифната авиокомпания Frontier Airlines опита да накара клиентите си да плащат най-малко 39 долара, за да седят до празна седалка, но премахна таксата само няколко дни по-късно след критики, че опитва да извлече печалба от кризата.
Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) съобщи, че всяко действие за социално дистанциране в самолетите „ще промени фундаментално“ икономиката, като намали максималния полезен товар на самолетите до 62%, доста под средното равнище за рентабилност от 77 на сто. Това впоследствие ще доведе до ръст на цените на билетите, като по данни на ИАТА ръстът може да е с до 54% спрямо 2019 г., само за покриване на разходите.
Летищата са изправени пред сходен проблем. Макар че социалното дистанциране е възможно в някои райони, ACI Europe предупреждава, че прилагането на строго дистанциране във всички оперативни процеси ще ограничи капацитета на летищата до 20%-40%.
Опашките за проверка на багажа също ще станат болезнено дълги. Например самолет със 189 места ще създаде опашка от най-малко 380 метра на един пункт за проверка на багажа.
Указанията на EASA сочат, че когато физическо дистанциране от 1,5 метра не е възможно заради инфраструктурни или оперативни ограничения, авиопревозвачите и летищните оператори трябва да въведат допълнителни мерки за смекчаване на риска като хигиена на ръцете и респираторен етикет.
Макар че социално дистанциране може да бъде въведено в магазините на летищата и в ресторантите, това ще има сериозно отражение върху приходите. Оливие Янковец, генерален директор на ACI Europe, признава, че това ще бъде цената, която трябва да се плати в краткосрочен план.
“Всичко е по-добре от мястото, на което сме днес, когато всички приходи изчезват. Пътническият трафик е надолу с 98% за шест поредни седмици. Важното според мен е, че можем да възобновим операциите си при новата нормалност“, допълва той.
Но дори след като полетите бъдат възобновени, остава несигурността за дългосрочната структура на глобалния пазар. Авиокомпаниите и летищата трябва да преосмислят размера на операциите си на фона на бавното и трудно възстановяване, при което може да са необходими до три години за връщането на трафика на нивата отпреди COVID-19. British Airways обяви планове да намали с до 30% служителите си, които в момента са 42 хил. души, а Ryanair ще се стреми да свие работните си места с 15%.
Ръководителите на авиокомпании са притеснени и за търсенето на бизнес пътувания, един от най-големите източници на печалба.
Изследване на Citi установи, че корпоративните пътувания може да намалеят с 25 на сто спрямо нивата им през 2019 г. заради ръста на виртуалните заседания и вариращите гранични правила и карантина в обозримо бъдеще. Много авиокомпании, които превозват чужденци и пътуващи по работа, трудно ще могат да печелят пари“, казва Марк Мандука, анализатор на авиационната индустрия в Citi.
Корпорациите вече показват признаци за преоценка на политиките си. Жан-Себастиен Жак, главен изпълнителен директор на минната компания Rio Tinto, казва, че разходите й за полети на дълги разстояния може да намалеят със 75% през идните шест месеца. „Имахме голям бюджет за международни пътувания между континентите и съм сигурен, че той ще се свие много бързо“, отбелязва Жак.
“Ще има известни последици..., ако всички се наслаждават на видеата в Zoom”, каза Ед Бастиан, главен изпълнителен директор на Delta Air Lines, пред инвеститори миналия месец. „Аз лично не ги харесвам, но може би на някои хора им харесва. Може би това ще промени малко естеството на пътуванията. Но бизнесът се прави лице в лице. Хората се радват на преживявания. Всичко, което видяхме..., според мен накара хората да искат да пътуват повече, отколкото преди блокадата. И ние ще се завърнем“, убеден е той.