fallback

Предупрежденията за печалбата се разпространяват със скоростта на вируса

Най-тежко засегнатите са онези, които зависят от производство и продажби в Китай

12:31 | 29.02.20 г. 1

Най-големите компании в света започнаха да подават тревожни сигнали, пише Bloomberg.

През последните две седмици различни гиганти - от Apple до Microsoft, Danone и Diageo, засилиха предупрежденията си за печалбата, тъй като очакват финансов удар от коронавируса. Но това може да е само върхът на айсберга, а най-големият удар е за веригите за продажби и доставки, свързани с Китай.

С ускоряването на разпространението на вируса от Южна Корея до Иран, Италия и останалата част на Европа, все повече компании от S&P 500 изразяват притесненията си за глобална епидемия, сочи проучване на Bloomberg Economics. Сред тях се нареждат близо 220 фирми с обща пазарна капитализация от над 10 трлн. долара между 22 януари и 27 февруари.

Тази седмица S&P 500 се срина с 11%. Това е най-големият му спад от началото на световната финансова криза от 2008-2009 г., а Bloomberg Economics посочва, че тонът на коментарите става все по-песимистичен, тъй като все повече компании твърдят, че очакват потенциален удар.

„Виждаме, че вирусът започва да се разпространява в Европа и други части на света, а онова, което наистина знаем, е, че това е много динамична ситуация“, коментира главният изпълнителен директор на Levi Strauss & Co. Чип Берг по време на конференция на 25 февруари. Базираният в Сан Франциско производител на продукти от деним, който разчита на Китай за около 3% от продажбите си, предупреди няколко седмици по-рано, че вирусът мже да засегне растежа на бизнеса му в страната в краткосрочен план.

Европа вече понася удар. Самолетни компании, летища и хотели пострадаха заради ограниченията за бизнес пътувания и отменянето на големите събития като Автомобилния салон в Женева. В рамките на няколко часа вчера компанията майка на British Airways – IAG SA, Finnair и EasyJet предупредиха за по-слабото търсене.

Световната здравна организация повиши глобалния риск от COVID-19 до „много висок“ от „висок“, а компании от Nestle до Amazon вече вземат драстични мерки за ограничаване на бизнес пътуванията. Страхът от икономическа криза потопи капиталовите пазари.  

През по-голямата част на февруари възможността влиянието върху печалбата да се простре отвъд Китай беше смятан за малко вероятна, но и за най-лош сценарий. За компаниите, които не разчитат в голяма степен на Китай или са диверсифицирали веригата си за доставки, ефектът няма да е съществен.

При представянето на финансови резултати и в интервюта, десетки директори дадоха предпазливи оптимистини прогнози в дългосрочен план за индустриите, в които компаниите им оперират – за момента, когато епидемията отшуми.

Главният изпълнителен директор на InterContinental Hotels нарече епидемията „краткосрочен пробем“. Лидерът на Vitol Group заяви, че петролният пазар ще се насочи към възстановяване по-късно тази година. Puma пък не очаква дългосрочен удар върху индустрията за спортни стоки, както и върху собствения си бизнес.

Френският гигант за луксозни стоки L’Oreal е оптимист, че забавянето ще е само временно, както при предходните две епидемии, включително тази на ТОРС през 2003 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:03 | 07.09.22 г.
fallback