За роботите и хората
Според изследване от октомври на Oracle и компанията за анализи Future Workplace внедряването на изкуствен интелект, включително роботи, се очаква да прибави 15,7 трлн. долара към световната икономика до 2030 г. Автоматизирането на рутинни задачи ще бъде от полза за хората, защото ще им даде повече свобода да се съсредоточат върху по-сложни дейности, твърдят авторите на проучването. Още през 2014 г. астрофизикът Стивън Хокинг и Илон Мъск говорят за неизброимите ползи, които изкуственият интелект може да донесе на хората, но също така предупреждават, че той представлява фундаментален риск за съществуването на цивилизацията при непредпазливо прилагане.
И все пак някои аспекти в работата не са податливи на автоматизация и винаги ще дават преимущество на хората пред машините. „Емоциите не могат да бъдат автоматизирани, нито отношенията с хората, управлението на екипи, създаването на идеи и всички неща, свързани с комплексната креативност“, смята Функе. На същото мнение е и проф. Щьотингер. „Моето образование е в сферата на маркетинга и продажбите и не мога да си представя разговор за продажби между ръководител на отдела и служител-робот, защото за изграждането на доверие у партньора са необходими твърде много човешки качества. Това може да се случи само в разговор на четири очи, със споделяне на мисли и емоции“, категорична е тя.
В същото време в някои сфери като медицината изкуственият интелект имат потенциал да внесе значителни подобрения, казва проф. Щьотингер и дава за пример суперкомпютъра IBM Watson, който работи по консолидирането на хиляди медицински изследвания и обобщава изводите от тях, за да даде пълна картина за състоянието на пациентите. Работата му е от полза за лекарите, тъй като наличието на тези знания ще им позволи да вземат информирано решение за бъдещото лечение. Машината обаче не може да замести напълно лекаря от плът и кръв, най-малкото заради комуникацията с пациента и близките му на чисто човешко ниво, убедена е проф. Щьотингер.
Обратно в корпоративния свят академията във Виена си поставя амбициозната цел да подготвя ръководители на компании, включително чрез необичайни курсове, насочени изключително към развиването на уменията им за комуникация и работа в екип с подчинените им.
Един от забележителните примери е уъркшопът Leading Orchestra, при който ръководители на компании дирижират професионален оркестър. Оркестър
„Дирижирането на оркестъра дава на мениджърите нагледна представа какъв е стилът им като лидери. Те веднага чуват какво се случва, защото музикантите свирят, следвайки указанията им. Ако ръководителят се съсредоточи само върху лявата страна на оркестъра, дясната ще замлъкне, тъй като няма да усеща връзка с него“, обяснява Хелга Патарт Дрекслер, ръководител на Executive Education във WU Executive Academy. Тази обратна връзка е отрезвяваща за мениджърите, които улисани в ежедневните си задачи, може да не забелязват пропуските в комуникацията си с някои служители, допълва тя. Хелга
Хелга Патарт Дрекслер, ръководител на Executive Education във WU Executive Academy
Академията си сътрудничи и с възпитаници на училище, основано от съветничката по въпросите на образованието на германския канцлер Ангела Меркел. По време на срещите учениците на възраст между 12 и 18 години опитват да разберат какво им говорят ръководителите на екипи. Нерядко обаче мениджърите се впускат в сложни обяснения и тогава децата, които не са запознати с работното им ежедневие, не пропускат да ги прекъснат с настоятелна молба: „Бихте ли обяснили по по-прост начин, защото не ви разбирам“. Това също е сигнал за ръководителите за възможни проблеми в комуникацията с подчинените им, обяснява Патарт Дрекслер.
И все пак имунизирани ли са корпоративните лидери от риска да бъдат заменени от машините? Не, ако се вярва на Джак Ма. Основателят на китайския гигант за електронна търговия Alibaba обяви преди известно време, че след десет години най-добрият главен изпълнителен директор в света може да е робот. Мнението му изглежда се споделя от мнозинството служители в света, участвали в допитването на Oracle и Future Work, защото близо две трети от тях са по-склонни да се доверят на робот, отколкото на мениджър от плът и кръв.
Проф. Щьотингер обаче категорично не е съгласна с Ма и се аргументира с по-добрите умения на хората на ръководна позиция в разбирането на усещанията на подчинените им, обучението и създаването на подкрепяща и мотивираща работна среда. „Мениджърите ще запазят превъзходството си над изкуствения интелект в бъдеще, ако се съсредоточат върху човешката си страна и използват меките си умения, като същевременно възложат рутинните задачи на роботите“, казва тя. Проф. Щьотингер е спокойна за бъдещето, защото човечеството преминава през четвърта поред индустриална революция. „Това означава, че то е успяло три пъти да направи прехода и да оцелее, напълно съм уверена, че ще намерим решение и този път“, отбелязва оптимистично тя.
преди 5 години Индустрия 4.0 = пълни глупости. Кой е толкова глупав, че да позволи всичко да е свързано при положение, че това би улеснило задачата държвата/службите да го шпионират и би направило задачата на хакерите сеят смут и разруха далеч по-лесна от всякога. Май Индустрия 4.0 ще е тази, която ще изчезне... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Ама то и сега има такива - млади, които не знаят и бъкел чужд език, никакви умения, логическо мислене или каквото и да е било. Те искат да са шефове и да са хилярдери, но са просто едни безработни търтеи, на издръжка при мама и тате. Но не вярвам да станат още повече, винаги ще има работа за ниско квалифицирана работна ръка - охрана, продавачи, чистачи и тн., стига да им се работи това.А иначе фейсбук примерно имаше следната стратегия, тъй като те са твърде големи и не се знае как промяна по сайта/дизайна/функционалността ще се отразят на потребителите, купуваха всички по-малки компании, с иновативни идеи, които нямаха много потребители, с цел да не губят потребители, а ако идеята им е читава, тогава я прилагаха за тях. Което за мен е един от проблемите на много големи компании - спират развитието на технологиите по този начин. Те искат да има само един път - техния, като се стараят да затрият всяко разклонение по него. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години айде пак нищо ново под слънцето... немци говорят за ненужна класа от хора ... няма такава, има само лошо ползване на човешкия ресурс! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Иначе е вярно - милиарди сулювци с гранясали и лениви мозъци в един момент ще станат просто излишни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Сравнения на Пейпалчето с автомобилостроенето са малко наивни. Каква технологическа, инженерна, индустриална и суровинна мощ е нужна за изфабрикуването на сайт за разплащания? - Ами никаква !!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Тази класа няма да бъде безполезна поради някакви критерии за квалификация или непокрити психо-моторни тестове. Това ще бъде една непотребна класа. Има много голяма разлика в начина на формиране на тези понятия, когато биват разглеждани причините за възникването на тази маса хора. Ако погледнете дедуктивно - ще видите как лисицата влиза в куррника, ако погледнете индуктивно - ще видите, че кокошките ги няма. Който прочете неувяхващата книжка на Олдъс Хъксли - "Новият прекрасен свят", ще му светне ясно като на лов за зайци. Много хора се упражняват да пишат, а нищо не четат освен смс-и. отговор Сигнализирай за неуместен коментар