За роботите и хората
Според изследване от октомври на Oracle и компанията за анализи Future Workplace внедряването на изкуствен интелект, включително роботи, се очаква да прибави 15,7 трлн. долара към световната икономика до 2030 г. Автоматизирането на рутинни задачи ще бъде от полза за хората, защото ще им даде повече свобода да се съсредоточат върху по-сложни дейности, твърдят авторите на проучването. Още през 2014 г. астрофизикът Стивън Хокинг и Илон Мъск говорят за неизброимите ползи, които изкуственият интелект може да донесе на хората, но също така предупреждават, че той представлява фундаментален риск за съществуването на цивилизацията при непредпазливо прилагане.
И все пак някои аспекти в работата не са податливи на автоматизация и винаги ще дават преимущество на хората пред машините. „Емоциите не могат да бъдат автоматизирани, нито отношенията с хората, управлението на екипи, създаването на идеи и всички неща, свързани с комплексната креативност“, смята Функе. На същото мнение е и проф. Щьотингер. „Моето образование е в сферата на маркетинга и продажбите и не мога да си представя разговор за продажби между ръководител на отдела и служител-робот, защото за изграждането на доверие у партньора са необходими твърде много човешки качества. Това може да се случи само в разговор на четири очи, със споделяне на мисли и емоции“, категорична е тя.
В същото време в някои сфери като медицината изкуственият интелект имат потенциал да внесе значителни подобрения, казва проф. Щьотингер и дава за пример суперкомпютъра IBM Watson, който работи по консолидирането на хиляди медицински изследвания и обобщава изводите от тях, за да даде пълна картина за състоянието на пациентите. Работата му е от полза за лекарите, тъй като наличието на тези знания ще им позволи да вземат информирано решение за бъдещото лечение. Машината обаче не може да замести напълно лекаря от плът и кръв, най-малкото заради комуникацията с пациента и близките му на чисто човешко ниво, убедена е проф. Щьотингер.
Обратно в корпоративния свят академията във Виена си поставя амбициозната цел да подготвя ръководители на компании, включително чрез необичайни курсове, насочени изключително към развиването на уменията им за комуникация и работа в екип с подчинените им.
Един от забележителните примери е уъркшопът Leading Orchestra, при който ръководители на компании дирижират професионален оркестър. Оркестър
„Дирижирането на оркестъра дава на мениджърите нагледна представа какъв е стилът им като лидери. Те веднага чуват какво се случва, защото музикантите свирят, следвайки указанията им. Ако ръководителят се съсредоточи само върху лявата страна на оркестъра, дясната ще замлъкне, тъй като няма да усеща връзка с него“, обяснява Хелга Патарт Дрекслер, ръководител на Executive Education във WU Executive Academy. Тази обратна връзка е отрезвяваща за мениджърите, които улисани в ежедневните си задачи, може да не забелязват пропуските в комуникацията си с някои служители, допълва тя. Хелга
Хелга Патарт Дрекслер, ръководител на Executive Education във WU Executive Academy
Академията си сътрудничи и с възпитаници на училище, основано от съветничката по въпросите на образованието на германския канцлер Ангела Меркел. По време на срещите учениците на възраст между 12 и 18 години опитват да разберат какво им говорят ръководителите на екипи. Нерядко обаче мениджърите се впускат в сложни обяснения и тогава децата, които не са запознати с работното им ежедневие, не пропускат да ги прекъснат с настоятелна молба: „Бихте ли обяснили по по-прост начин, защото не ви разбирам“. Това също е сигнал за ръководителите за възможни проблеми в комуникацията с подчинените им, обяснява Патарт Дрекслер.
И все пак имунизирани ли са корпоративните лидери от риска да бъдат заменени от машините? Не, ако се вярва на Джак Ма. Основателят на китайския гигант за електронна търговия Alibaba обяви преди известно време, че след десет години най-добрият главен изпълнителен директор в света може да е робот. Мнението му изглежда се споделя от мнозинството служители в света, участвали в допитването на Oracle и Future Work, защото близо две трети от тях са по-склонни да се доверят на робот, отколкото на мениджър от плът и кръв.
Проф. Щьотингер обаче категорично не е съгласна с Ма и се аргументира с по-добрите умения на хората на ръководна позиция в разбирането на усещанията на подчинените им, обучението и създаването на подкрепяща и мотивираща работна среда. „Мениджърите ще запазят превъзходството си над изкуствения интелект в бъдеще, ако се съсредоточат върху човешката си страна и използват меките си умения, като същевременно възложат рутинните задачи на роботите“, казва тя. Проф. Щьотингер е спокойна за бъдещето, защото човечеството преминава през четвърта поред индустриална революция. „Това означава, че то е успяло три пъти да направи прехода и да оцелее, напълно съм уверена, че ще намерим решение и този път“, отбелязва оптимистично тя.
преди 4 години --Мениджърите ще запазят превъзходството си над изкуствения интелект в бъдеще, ако се съсредоточат върху човешката си страна и използват меките си умения, като същевременно възложат рутинните задачи на роботите, казва тя. Проф. Щьотингер е спокойна за бъдещето--За съжаление това не е вярно! Да речем има оперативка и в залата има 30 човека. Шефа (Изкуствен интелект), може за секунда да сканира и анализира лицата, емоциите, реакциите и думите на всички през цялата среща. След това, за още 1 секунда да ги сравни с профила на човека - като почне от майка му и зодията му, до всички негови характеристики и предишни действия във фирмата. След това може да го покани на лична среща и да говори с него 1 час. Да му обърне специално внимание, да го разбере, да му отговори на въпросите и да му помогне или да го убеди, че не е съвсем прав. И всичко това едновременно, асинхронно с всички 30 човека от оперативката. А, през това време разбира се ще е свършил всичката регулярна работа по документи и отговаряне на имейли. И няма да се е уморил грам. Това е съвсем реално и съвсем близко, до 2-5 години. И най-добрия мениджър не може да обърне на всички и всичко достатъчно внимание. И най-добрия човек, не може да се занимава да анализира всеки служител по отделно и да взима в предвид всички негови плюсове и минуси.Това е много добре и много зле едновременно. Ще станем твърде зависими от AI в даден момент и ще му служим, и ще изпълняваме, и ще сме доволни, докато не стане нещо или няколко неща много лоши и тогава си нямам на идея. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Има кредит, за това са измислили кредитните карти. Един път си роб на капитала и 2 ри път, чрез кредита пак си роб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години точно за това и аз казах че икономиката и индустрията трябва да са слуга на обществото... те са зада живеем по добре и по лесно, но ако накрая резултата е обратния ... за чий са ни нужни ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Аз едно нещо не мога да разбера - хубаво въвеждаш машини, въвеждаш изкуствен интелект, уволняваш работници ....ама нали в края на краищата произведеното от теб ще трябва да бъде купено от някой...(не говоря за Б2Б бизнесите)...и какво се оказва - произвеждаш нещо с машини, ама после няма на кой да го произведеш... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Като гледам, 2050 г. е след 30 години. Едва ли нещо кой знае какво ще се промени, като имам предвид какво се е променило за изминалите 30 г. Единственото, което се промени, е, че за тези отминали 30 г. затвориха смесения ни магазин. Също така затвориха и кръчмата. Селото ни обезлюдя, а тия, които останахме, си продължихме да караме по старому. Нямаше безполезни сред нас, нямаше да има и занапред, защото всеки се бореше със земята за насъщния. Това беше борба, на която края на времето и краят на историята нямаше да дочака. След 30 г. във време на високи и свръхвисоки технологии е възможно също толкоз малко нещо да се промени. Най-много да отворят пак смесения ни магазин, а може и кръчмата. Безполезната класа от горното писание ще хване мазния влак за Видин и ще се завърне в бащината къща. И когато вечерта смирено угасне, след 2 ракии в кръчмата ще захъркат в тихите пазви на нощта. Ще се борят със земята и вечер ще гледат Залеза на Запада, докато Фукуяма не измисли нещо друго. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години и нека едно е ясно, преди всички икономиката и индустрията трябва да работи за обществото иначе няма смисъл от нея ...В момента сме на обратното, обществото слугува на индустрията, а на всеки еидн пишман "капиталист" трябва да му е ясно, че без хора - няма индустрия. Да не говорим че почти на всякъде хем се оплакват че няма образовани кадри, но процеса по образователна сегрегация продължава с пълна сила... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Импа продава застраховки, мислиш ли че си има малка идея кво е дата център или производство ? неговата логика е елемнтарна, инвестирал е в газ и перол.. Мъск прави електрички, следователно е враг ! точка! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Според него до 2050 г. може да се появи нова класа от хора безполезната класа.======Някак от само-себе-си се натрапва паралел с исторически фигури и събития от преди около 200 години, когато други обществени визионери, с претенцията си да отреждат съдбата на големи групи от хора, са хвърляли предизвикателни присъди, като арбитри от последна инстанция и ми се струва, че резултатите няма да са много по-различни утре (говоря за това близко бъдеще, за което става въпрос в статията), от тези, които са били вчера ...... веднъж някой такъв визионер, ще посъветва хората : като няма хляб , да ядат пасти, друг път повелята на друг ще бъде : промени се или изчезни , но и в двата случая на пода ще се търкалят отрязани визионерски кратуни. Бeзполезните класи имат изключително досадния навик, всеки визионер и лидер, които им обяснява, че са излишни и безполезни, да го лишават от поне едни 20 см. от телесният му ръст и да го заменят с друг, който приема по-сериозен ангажимент за настоящето и бъднините им. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години "Банкови гиганти като Commerzbank и Deutsche B***nk също обявиха тази година, че закриват съответно 10 хил. и 20 хил. работни места"Ами тези б***нки са фалирали и ще закрият всички работни места не знам защо това има нещо общо с някаква си измислена Индустрия 4.0. По-скоро правилното щеше да бъде":"Даже Индустрия 4.0 не може да спаси бизнеса на Commerzbank и Deutsche B***nk". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Според теб, тия неща къде се хостват? На сървари, тия сървъри са процесори, дънна, захранвания, кутии, охлаждане, памет и тн.. Цялото това нещо е физическо, прави се от няколко други компании и се забива в някое помещение с още 1000 такива, където отново има поддръжка и има стандарти за околната среда (влажност, температура, подходящи материали за помещението), което отново иска ресурси.Имаш ли представа, колко е цената на един сървър? Ако нямаш, ние в офиса имаме 3, според нашите нужди, стойността им е около 140к лева. А ние сме малка фирма. Сега си представи един дейта център със 10000 такива. отговор Сигнализирай за неуместен коментар