Доклад на Международния валутен фонд (МВФ), публикуван днес, дава ясен отговор на страните, които са впримчени в дискусии как да се спазят целите на Парижкото споразумение за климата, предаде Франс прес. Решението е въглероден данък от 75 долара за тон емисии на въглероден диоксид до 2030 г.
Икономисти от МВФ изчислиха в доклад, че данък от 75 долара за въглерод, изпуснат в атмосферата, наложен във всички страни от Г-20, би позволил да се намалят значително емисиите, за да се ограничи затоплянето на планетата до 2 градуса по Целзий до 2100 година. Това е горната граница, определена от Парижкото споразумение. Светът е прибавил 1 градус спрямо температурното равнище в края на 19 век и върви към увеличение от 3 градуса по Целзий.
Ако амбициозно се обложат с данък енергийните сектори, които отделят най-много емисии, то страните биха ускорили промяната в поведението на потребителите. Те ще бъдат насърчени да потребяват по-малко енергия, да купуват електрически автомобили и по-енергоспестяващи домакински уреди.
Сума от 75 долара, което се равнява на 68 евро по текущия курс, е значително по-високо равнище от сегашната средна цена на тон въглерод в света - около 2 долара.
В доклада се посочва, че Швеция налага данък, който се равнява на 127 долара и е най-високият в света. В ЕС тон въглерод се облага с 22 евро (25 долара).
Данъкът ще повиши най-вече цената на въглищата, тъй като именно тази енергия съдържа средно най-много въглерод. Цената ще се увеличи тройно в страните от Г-20. Природният газ също се струва по-скъпо, както и бензинът - с 14 процента средно по-висока цена.
Цените на електричеството ще се увеличат различно в отделните страни. Във Франция, където по-голямата част от електроенергията идва от атомни централи, влиянието ще е минимално, от порядъка на 2 процента. В Китай, Австралия и Индия, които в момента зависят силно от въглищата, увеличението ще е над 60 процента.
Експертите на МВФ пресмятат, че въглероден данък от поне 50 долара през 2030 година за развитите страни и 25 долара за развиващите се страни, би намалил двойно вредните емисии спрямо сегашните ангажименти на страните.