fallback

Северна Корея насърчава родната си козметична индустрия

Рекламирането на родните козметични продукти беше политическа стратегия още от времето на основателя на държавата Ким Ир Сен, но сега фокуст е още по-силен

20:54 | 08.08.19 г.

Северна Корея насърчава жените от средната класа, които се грижат за красотата си, да избират родни козметични продукти вместо чужди марки, с цел да повиши своята самодостатъчност на фона на затегнатите международни санкции, пише в свой анализ Ройтерс, цитиран от БТА.

Рекламирането на родните козметични продукти беше политическа стратегия още от времето на основателя на държавата Ким Ир Сен, но сега при получилия образованието си в чужбина негов внук Ким Чен Ун фокусът върху тях става още по-силен. 

По думите на бегълци от Севера и експерти, изучаващи изолираната държава, нова динамика на този процес е придала и международната популярност през последните години на южнокорейската мода в тази област, наричана K-beauty trend - иновативни козметични продукти с натурални съставки като женшен и слуз от охлюви.

Но севернокорейският тласък в тази насока все още не се е претворил в печеливша формула, защото сянка върху него хвърлят проблеми с качеството и пречките в придобиването на чуждестранни съставки поради санкциите.

Лидерът Ким Чен Ун дори навремето изрази силно негативно отношение към родната козметична индустрия.

"Нанесеното с чуждестранни моливи за очи и спирали за мигли не се изтрива дори при съпрекосновение с вода, а нашите козметични продукти се размазват като "очи на енот дори само при прозявка", критично се изказал Ким при посещението си в пхенянски завод за козметични продукти през 2015 г. според вестник "Чосон синбо", чиято редакция е в Япония.

След това Ким обаче няколко пъти е посещавал козметични фабрики със съпругата си, за да прави реклама на продуктите.

По-рано тази година севернокорейската държавна телевизия излъчи водеоклип за Пхенянската козметична фабрика, в който жена заменя продуктите на "Шанел" с продукти родно производство.

"Много чуждестранни клиенти, живеещи в нашата държава, посещават нашия магазин. Най-добре се продават шийт маските за лице, червилата и почистващите продукти", каза Ян Су Чен, продавач-консултант в Пхенянската козметична фабрика миналата година по време на рядко посещение на журналисти на Ройтерс в столицата Пхенян.

В отговор на въпроси на Ройтерс "Шанел" заяви, че не изнася продукти за Северна Корея и че всякакви артикули, продавани там, вероятно са фалшиви или взети от другаде продукти. Северна Корея отдавна регулира външния вид на гражданите си.

При бащата на Ким Чен Ун, Ким Чен Ир, бяха забранени дънките, както и облеклото с надписи на английски с оглед на това, че изолираната страна опитваше да се опази от западните влияния.

Но това се промени, откакто Ким Чен Ун дойде на власт през 2011 г. и започна да се появява публично заедно с първата дама И Сол Джу, която е бивш член на поп оркестър.

Нам Сун Ук, преподавател по севернокореистика в Корейския университет, заяви, че късата прическа на младата първа дама и костюмите в различни цветове, които тя носи, се обръщат към желанието за себеизразяване в условията на действащите ограничения в севернокорейското общество.

"В ерата на Ким Чен Ир за първата дама нямаше роля", каза Нам. "Но в ерата "Ким Чен Ун" се появи първата дама И Сол Джу, която засили още повече интереса на режима към козметиката", добави тя.

Кан На На е севернокорейска бегълка, която каза, че преди си купувала южнокорейска козметика от частни пазари, наричани "джанмадан", които са гръбнакът на неформалната пазарна икономика в Северна Корея.

"Като живеех на север, наистина исках да копирам начина, по който се гримираха Кей-поп идолите", каза тя.

Днес жените са поощрявани да следват модните тенденции, задавани от първата дама или от изцяло женската музикална група "Moranbong", отговора на Пхенян на музикалния стил Кей-поп.

"Северна Корея е толкова строго контролирано общество и затова стилът, който можем да следваме, е много ограничен. Единствените ни позволени модели за подражание са И Сол Джу и членовете на Moranbong", каза 21-годишната Кан, която избягала на юг през 2014 г. и сега има свой канал в You Tube, в който споделя съвети за красота и севернокорейската култура.

През май в нов бутик в Москва пристигна първата партида от козметичната марка Uhansu на Пхенянската козметична фабрика, съобщиха руски медии.

Миналата година "Korean Care", друг руски козметичен магазин, продаващ южнокорейски козметични продукти по интернет, започна да внася директно от Пхенян севернокорейски продукти за красота.

Компанията, чиято целева група са рускините и чиито клиенти са над 10 000, заяви, че това, което продава севернокорейските продукти, са натуралните им съставки и минималното количество използвани в тях консерванти.

"Аз съм привърженик на всякакви видове нова козметика и за мен беше особено интересно това, че тази е севернокорейска", каза Маргарита Кисельова, 45-годишна клиентка от Русия, която си е купила хидратиращ крем за лице алое вера и крем против стареене на кожата. "Като цяло съм доволна от качеството", добави тя.

Но Нам, експертът от Корейския университет, и водещата южнокорейска козметична компания "Amorepacific" тествали 64 севернокорейски продукта и открили проблеми с качеството при седем от тях, включително следи от потенциално вредните съставки метилпарабени, пропилпарабени и талк.

Amorepacific заяви пред Ройтерс, че не разполага с повече подробности за тестовете.

Пхенянската козметична фабрика заяви, че нейната линия Uhansu е получила сертификат за качество от Международната организация за стандартизация (ISO) и доминирания от Русия Евразийски икономически съюз, но Ройтерс не можа да потвърди тези твърдения чрез независим източник.

"Разработването на нови козметични продукти изисква доставки на нови минерали и вещества от чужбина, но сегашните санкции на ООН забраняват на Севера да внася химикали, което затруднява разработването", каза Нам.

Повечето севернокорейци все още предпочитат по-скъпите южнокорейски продукти, особено за подаръци, каза Кан Мин Джин, икономически експерт, който редовно разговаря със севернокорейци за ежедневника "Ен Кей", новинарски интернет портал, поддържан от бегълци.

"Дори и да е трудна за намиране, хората опитват да купуват южнокорейска козметика за сватбен подарък на годениците си, тъй като се смята за най-добрата и за символ на благосъстояние", добави Кан Мин Джин.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:56 | 14.09.22 г.
fallback