fallback

Моментът, в който кешът вече не е цар...

Иновациите във финансовата сфера, безкешовото плащане и отвореното банкиране бяха сред водещите теми на Money 20/20 в Амстердам

10:50 | 05.06.19 г. 6
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

През последното десетилетие малко сектори преживяха такива драматични промени като банковото дело. Довереният партньор, олицетворен от високопарното донякъде присъствие на улицата и приятелски настроения банков мениджър, отстъпи място на един отчасти неспокоен хибрид от цифрови и телефонни услуги. Рецесията, цифровизацията и затварянето на редица офиси по големите улици промениха отношенията ни с банките - от доверен и достолепен партньор до доставчик на услуги. Дълги години банките страдаха от липсата на ориентиране към клиентите, като се фокусираха повече върху продажбите, отколкото върху изграждането на дългосрочни отношения. Е, в последните години, съзнавайки някои заплахи, те започнаха да променят това. Но, без съмнение, се променя и отношението на клиентите към тях.

Шест от всеки седем души са използвали решения за цифрово банкиране най-малко веднъж месечно, а 38% го правят седмично или дори ежедневно, показва ново изследване на TNS Kantar сред над 11 000 потребители от 11 пазара, поръчано от Mastercard. Според анализа 63% от анкетираните потребители използват приложения за мобилно банкиране от традиционните банки, а 20% - от цифрови банки.

Какво може да направи традиционният банков сектор в тези предизвикателни за него времена? Да иновира, например!

Именно иновацията се оказва най-често споменаваният термин в дискусиите на Money 20/20 – най-голямата финансово-технологична конференция в Европа, която се провежда в Амстердам - от кратките анотации и забележки на модераторите за иновационните модели до различните семинари и сесии, свързани с това. Дори паролата за Wi-Fi мрежата тук е „Иновирай“! Не е изненада, че това е една от темите за тази година.

И наистина - кръвообращението на растежа на всяка компания са иновациите, но обхватът и скоростта на свързания с това провал днес също са феноменални - едва 20% от новите продукти оцеляват и едва 15% от тях генерират висок растеж. Тъй като днес средната продължителност на живота на компаниите е едва 15 години, сега повече от всякога е наложително предприемачите (особено във финансовата сфера) да разработват иновации, за да стимулират растежа, съчетан със стратегия за разтърсване на бранша. Това е начинът да се постигне истинска иновация и устойчива конкурентоспособност, смята Бил Гайда, старши вицепрезидент „Иновации и стратегически партньорства“ за Централна Европа, Близкия Изток и Африка на Visa.

Компаниите, които са успешни в това отношение според Гайда, не се фокусират толкова над продуктовите иновации, а върху уникалното потребителско преживяване. „Новите играчи мислят за това как потребителите взаимодействат с технологиите, а не просто да предлагат продукти и услуги с фокус само върху бързите приходи“, каза пред Investor.bg Гайда.

Ако приложим това към финансовия сектор през изминалите няколко години и сегашното състояние на нещата, ще видим, че първоначално банките продължиха да се фокусират върху най-рентабилните и приоритетни сегменти, но се отчуждаваха спрямо по-младите си клиенти, които чувстваха, че техните нужди са пренебрегнати. Взаимоотношенията станаха антагонистични: скритите такси и тромавото онлайн банкиране не успяха да вървят в крак с грабителските изисквания на „младите цифрови хора“. Затова не бе чудно, че по-младите хора започнаха да преминават към интелигентни и персонализирани нови цифрови услуги. Точно това показва анализът на TNS Kantar, представен в рамките на Money 20/20. Така например по отношение на бъдещето на банките все по-голям брой европейци казват, че ще обмислят преминаването към цифрова банка в някакъв момент. Техният дял расте от 49%, когато същото проучване беше проведено през 2017 г., до 54% през 2019 година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:36 | 13.09.22 г.
fallback