Електрическите превозни средства не са краят на глобалния растеж на търсенето на петрол, нито пък са основно решение за намаляване на въглеродните емисии, заяви Фатих Бирол, изпълнителен директор на Международната агенция по енергетика по време на панела „Стратегически енергийни прогнози“ от Световния икономически форум в Давос, цитиран от Oilprice.
Според Бирол анализаторите трябва да погледнат нещата в перспектива и да преценят дали 5 млн. електрически превозни средства в глобален мащаб могат да противодействат на 1 млрд. двигатели с вътрешно горене.
„Тази година очакваме търсенето на петрол в световен мащаб да нарасне с 1,3 млн. барела дневно“, споделя Бирол, добавяйки: „Тези 5 млн. електромобили могат да доведат до съкращаването на 50 хил. барела дневно. 50 хил. срещу 1,3 млн...“
Според ръководителя на МАЕ автомобилите не са двигателят на растежа в търсенето на петрол.
Основните фактори, които имат отношение по тази тема са тежкотоварните превозни средства, нефтохимическата промишленост и самолетите, „а Азия тепърва започва да лети“, подчертава Бирол.
„Да се посочва, че електромобилите са краят на петрола, определено е подвеждащо“, посочи още той.
По неговите думи този тип превозни средства не са най-доброто решение на проблема с климатичните промени, тъй като по-голямата част от електроенергията, използвана за зареждане на колите, се генерира именно от изкопаеми горива.
„Откъде идва електричеството, за да може да кажем, че електромобилите са решение на проблема с изменението на климата?“, пита Бирол.
В своята последна прогноза за глобалната икономика МАЕ заяви, че прогнозата за електромобилите става все „по-светла“, но изисква поставяне на амбициозни цели.
Според агенцията броят на електрическите превозни средства по пътя може да достигне 125 млн. броя до 2030 г. ако се спазва новия сценарий на МАЕ, включващ изпълнението на критериите от Парижкото споразумение.
Някои природозащитници обвиняват агенцията в изкривяване на своите констатации и политики, насочени към петролната и газовата индустрия.
Според доклада от 2018 г. на Oil Change International МАЕ „възпира правителствата“ от постигане на целите, поставени в Парижкото споразумение през 2015 г.
Вижте интервю на Bloomberg с Фатих Бирол във видеото!