Замърсяването на въздуха от автомобилите и предприятията е предмет на международните регулации още от 70-те години на миналия век. Но когато става въпрос за екологичните проблеми при големите транспортни плавателни съдове, ситуацията е малко по-различна.
Големите промени започват следващия януари, когато дълго обсъжданите стандарти от Международната морска организация (ММО) за съкращаване на количеството отделяни серни емисии влязат в сила. Предвижда се през 2050 г. да бъдат активирани още по-затягащи регулации, които да ограничат вредното влияние на въпросните емисии, причиняващи респираторни заболявания и киселини дъждове, съобщава Bloomberg.
Именно през 2050 г. е планирала да изиска от представителите на морския транспорт да ограничат и количествата отделени емисии въглероден диоксид поне на половина.
Новите регулации, които се очаква да влязат в сила януари 2020 г. ще предотвратят 150 хил. случая на преждевременна смърт и милиони астматични заболявания всяка година.
В същото време това ще удари компаниите за морски транспорт с милиарди долари.
Нуждата е майка на изобретението, затова някои от най-големите представители на тази индустрия вече са започнали експерименти за откриване и използване на по-чисти горива и технологии.
Ето и някои от идеите, които компаниите разглеждат във връзка с новите регулации:
1. Ветроходи.
Връщането към времето на ветроходите от Великите географски открития е една добра идея за ограничаване на вредните емисии. Именно по този начин планира да се справи с предизвикателството германската компания A.P. Moller-Maersk A/S.
Общата сила на вятъра, използвана от двете огромни платна, успява да замени приблизително 20% от енергията, произведена от изкопаеми горива при задвижването на гигантските танкери.
Японският стартъп Eco Marine Power е намерил друго решение – монтиране на слънчеви панели върху горната палуба на корабите . Главният изпълнителен директор на компанията Грег Аткинсън споделя, че вече текат преговори с някои от най-големите компании в сферата на корабоплаването и морския транспорт.
2. Мехури и оптимизиране на корпуса.
Подобно на автомобилните производители, които продължават да търсят начини за подобряване на аеродинамиката на превозните средства, корабостроителните компании се опитват да намалят триенето между корпуса на кораба и водата.
Оптимизирането на формата на корпуса се явява едната стратегия. Но много по-интересна е другата алтернатива.
Компаниите Samsung Heavy Industries Co. и Mitsubishi Heavy Industries Ltd. изпробват технология, при която корабите, посредством отвори в своите корпуси, изпускат мехури, които ограничават триенето с водата.
От Samsung твърдят, че вече са инсталирали подобна система на един от своите кораби, построен за компанията Mediterranean Shipping Co. и има още две нови поръчки. Технологията може да намали разхода на гориво от 4 до 5% споделят от корейския концерн.
3. Роботи-чистаци.
От най-ранните години на корабоплаването, моряците са били тормозени от водорасли, ракообразни и други организми, които растат по корпуса на кораба. Сега всички големи морски компании използват подводни роботи, които отстраняват всякакви отпадъци, полепнали по кораба, с което се подобрява и енергийната ефективност.
Едно устройство, разработено от японския стартъп Hullbot, е снабдено с меки найлонови четки и апарат за всмукване.
4. Водородно гориво.
Най-големият производител на кораби в света Hyundai Heavy Industries Co. обяви през изминалата година, че разработва водороден двигател за своите огромни плавателни съдове.
Технологията е едва в своя зародиш, но някои доказателства за въпросната концепция могат да се появят по-късно тази година, когато в залива на Сан Франциско ще започне своята дейност малък пътнически ферибот, задвижван именно по този начин.
5. Лодки на батерии.
Предизвикателството, което срещат електрическите автомобили при пробега с едно зареждане, е още по-сериозно, когато става въпрос за плаващи през океаните кораби с тегло над 600 хил. тона и трябва да преминат хиляди километри.
Корабостроителните компании експериментират с малки речни съдове и такива, които плават близо до морските брегове.
В Норвегия, където правителството възнамерява да електрифицира две-трети от всички коли и пътнически фериботи до 2030 г., компанията Kongsberg Gruppen ASA предлага кораби, задвижвани чрез батерии.
Китайският кораб, който беше пуснат през 2017 г. в Кантонската река край Хонконг е първият напълно електрически товарен кораб, заявяват от China State Shipbuilding Corp.
Плавателният съд не отделя никакви вредни емисии, но за неговото задвижване са необходими батерии, еквивалентни на такива, които са достатъчни за 36 автомобили Tesla.
С едно тяхно зареждане, корабът може да измине около 50 км по реката, съобщава China News Service.
6. Скрубери за отработени газове.
Предвижда се през следващите няколко години между 10 и 15% от корабите да бъдат оборудвани със системи за влажно пречистване със скрубери, като онези, които се използват при фабричните комини и които улавят сярата и фините прахови частици преди да достигнат атмосферата.
Производителите на такива устройства Wartsila OYJ (Финландия) и шведската Alfa Laval AB споделят, че вече имат голям брой поръчки, които няма да могат да бъдат обработени наврем, за да могат компаниите-купувачи да отговорят на новите регулации през 2020 г.
7. Преминаване към газ.
Може би най-бързата и лесна промяна, която може да обхване голяма част от корабите, е смяната на едно изкопаемо гориво с друго. Планът предвижда използването на лек морски газ, които по състав е доста близо до дизела, използван от тежкотоварните камиони. Да, това е изкопаемо гориво, но при неговата обработка се отделят много по-малко вредни емисии в сравнение с сега използваните горива.
Този „морски дизел“ вече се използва в зоните за контрол на емисиите, но пълното преминаване към него ще струва на компаниите между 40 и 60 млрд. долара годишно, смятат от Goldman Sachs Group Inc.
Друг вариант е втечненият природен газ, но това ще изиска инсталиране на нови двигатели, горивни системи и пристанищни съоръжения.
През 2016 г. Nippon Yusen KK стартира първия в света плавателен транспортен съд, задвижван от втечнен газ.