Етаноловото гориво ще играе важна роля в процеса на декарбонизация в транспортния сектор на глобално ниво, смята главният изпълнителен директор на Международната агенция по енергетиката (МАЕ) Фатих Бирол, цитиран от Euractiv.
Според друг енергиен експерт електрификацията също е съществен фактор в транспорта, но не е приложима във всички сектори и именно в тях се намесват биогоривата.
Говорейки по време на срещата COP24 в Катовице, Полша, Фатих Бирол, влиятелна фигура в борбата срещу климатичните промени, поясни защо етаноловото гориво е важно за постигане на по-чист транспорт.
Етаноловото гориво е изключително важно, защото е част от решението за намаляване зависимостта от петрола и петролните продукти за много страни, смята Бирол.
„Същевременно етаноловото гориво ще помогне за редуциране и на емисиите въглероден диоксид в транспортния сектор, както и в много други области“, добавя той.
Базираната в Париж МАЕ е създадена в рамите на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 1974 г., само година след петролната криза от началото на 70-те.
Нейната първоначална цел е да помага на страните да се справят с големите прекъсвания на доставките на петрол. Оттогава-насам ролята на международната организация се разширява върху всички енергийни въпроси, вариращи от предлагането и търсенето на петрол, природен газ и въглища до технологии за генериране на енергия от възобновяеми източници и пазарите на електроенергия.
През октомври тази година агенцията публикува доклад, в който се посочва, че делът на биоенергията в общото потребление на енергия от възобновяеми източници в глобален мащаб е около 50% - колкото е делът на вятърната, слънчевата и хидроенергията взети заедно.
Биоенергията е „пренебрегваният фактор“ в гамата на възобновяемите енергийни източници, който има потенциала да се превърне в най-големия източник на растеж на потреблението на възобновяема енергия за периода 2018-2023 г.
Каролин Лий, енергиен анализатор към МАЕ, смята, че електрификацията ще помогне на процеса на декарбонизация в редица сектори на икономиката, но все пак ще останат и такива области, където тя няма да бъде особено ефективна.
„Има определени сфери на транспортния сектор, които трудно могат да се електрифицират и все още се нуждаят от течни изкопаеми горива, за да функционират нормално“, подчертава Лий.
Електрификацията при автомобилните паркове не е единственото решение според нея. Именно биогоривата ще изиграят най-важната роля там, смята Лий.
„Биогоривата са важна част от трансформацията на транспортния сектор към по-чиста енергия. Единият сценарий включва възможността до 2040 г. около 50% от леките автомобили да се задвижват чрез електроенергия. Това е доста смел план на фона на сегашните 0,3% електромобили в световния автопарк“, споделя още анализаторът.
По отношение на електрическите превозни средства мнението на Лий е, че държавните политики са основен двигател при процеса на декарбонизация в транспорта. Въпреки това в днешно време се наблюдава и оттегляне на държавните субсидии в някои страни за електромобилите, което води до съществено забавяне в налагането на този тип автомобили.
По думите на анализатора ще бъде необходима сериозна поддръжка на зарядната инфраструктура, както и на електрическата мрежа, която трябва да бъде достатъчно гъвкава, за да захранва и планираните количества електрически превозни средства.
Именно тези процеси трябва да се ръководят от правителствата, а не от частния сектор, заключва Лий.