Над 70% от американските фирми, опериращи в Южен Китай, обмислят да отложат инвестициите си в азиатската страна и да преместят част от производството си или дори цялото производство в други страни, тъй като търговската война се отразява на печалбите им, сочи проучване сред бизнеса, съобщава Ройтерс.
Щатските компании, работещи в Китай, смятат, че са засегнати от търговския спор повече, отколкото други чуждестранни фирми, става ясно от анкета на Американската търговска камара, проведена в Южен Китай сред 219 компании или една трета от производствения сектор.
64% от компаниите са заявили, че обмислят преместване на производствените си линии извън Китай, но само 1% са посочили, че планират да създадат производствени бази в Северна Америка.
Американските компании съобщават, че са изправени пред засилена конкуренция от Виетнам, Германия и Япония, докато китайските компании са заявили, че срещат нарастваща конкуренция от страна на Виетнам, Индия, САЩ и Южна Корея.
„Клиентите забавят поръчките си или не поръчват изобщо“, коментира Харли Сийдин, президент на AmCham South China. От неговите думи става ясно, че клиентите или отлагат поръчки за по-сигурен момент в бъдеще, или предпочитат по-евтини стоки.
„Но едно от най-трудните неща е да си възвърнеш пазарен дял, щом веднъж е загубен“, допълни Сийдън. Компаниите от секторите на търговията на дребно и едро са най-потърпешвши от американските мита, докато тези, съврзани със селското стопанство, са най-засегнати от китайските мерки, става ясно още от проучването.
Изследването е проведено между 21 септември и 10 октомври, малко след като САЩ наложиха мита върху китайски стоки на стойност 200 млрд. долара. Това накара Пекин да се отвърне с допълнителни мита върху американски стоки за 60 млрд. долара, като това доведе до ескалиране на търговската война между двете най-големи икономики в света.
Освен това се очаква американските мита да скочат рязко от 1 януари. Доналд Тръмп по всяка вероятност обаче ще се срещне с китайския си колега Си Дзинпин по време на предстоящата към края на ноември среща на лидерите на Г-20, като целта ще бъде двамата президенти да успеят да намерят изход от сериозното търговско напрежение.
Близо 80% от анкетираните в проучването са посочили, че митата са се отразили негативно на техния бизнес, като американските мита имат малко по-голям ефект в сравнение с китайските налози. Около 85% от щатските компании съобщават, че са понесли щети от двустранните мита в сравнение със 70% от котайските им конкуренти.
Основна грижа на представителите на бизнеса е нарастващата себестойност на продаваните стоки, което пък води до свиване на печалбите. Сред другите им притеснения са трудности при управление на поръчките и намаляване на продажбите.
Една трета от компаниите оценяват ефекта от търговския конфликт в намаляване на обема на бизнеса им с между 1 и 50 млн. долара, като един на всеки десет производителя е обявил големи загуби от поне 250 млн. долара.
Почти половината от анкетираните компании пък се оплакват и от нарастване на бюрократичните спънки пред бизнеса, както и по-бавно митническо обслужване. Анализаторите предупреждаваха за тези рискове, тъй като Китай не може да отговори с на 100 процента реципрочни мерки в доларово изражение на налаганите от щатите мита.