Обединените арабски емирства (ОАЕ) – един от водещите производители на петрол от Персийския залив, където милиарди долари от суровината захранват гигантския държавен инвестиционен фонд, не изглежда като потенциален клиент на петрола от Тексас, коментира Bloomberg.
Въпреки това нови данни на американското правителство показват, че ОАЕ е закупила петрол директно от САЩ през декември, което е пореден сигнал за това как възходът на американската шистова индустрия изменя енергийните пазари по света.
Доставките на американски кондензат – вид много лек суров петрол, е бил предпочетен пред местните сортове заради по-доброто си качество, което го прави по-подходящ за рафинериите в ОАЕ, казва запознат източник, поискал анонимност заради чувствителност на информацията.
„Като член на ОПЕК и голям производител на суров петрол бих си помислил, че те са си изключително самодостатъчни в собствените си доставки на петрол“, казва Анди Липоу, председател на Lipow Oil Associates. Покупките на американски петрол вероятно няма да продължат предвид собственото предлагане на ОАЕ, допълва той.
Краят на забраната върху износа от САЩ през 2015 г. в комбинация с невероятния ръст на шистовото производство промени петролните потоци в цял свят. Доставките от щатските пристанища са се увеличили от малко над 100 хил. барела на ден през 2013 г. до 1,53 млн. барела на ден през ноември, стигайки до страни като Китай и Великобритания.
САЩ са изнесли около 700 хил. барела лек местен петрол през декември към ОАЕ, заяви националната статистическа служба във вторник. Това са първите доставки на американски петрол към четвъртия по големина производител в Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК), сочат данни на Администрацията за енергийна информация. Макар че ОАЕ изнася по над 2 млн. барела на ден, тя обикновено внася ултралек кондензат за рафинериите си.
До миналата година Емирствата разчитаха на Катар за доставките си на кондензат. Политическият спор между двете страни обаче продължава, след като още през юни ОАР забраниха преминаването на всички танкери от Катар.