Петролният гигант Royal Dutch Shell ще строи най-голямата плаваща структура. Съоръжението е важна част от стратегията на компанията да запази позицията си на най-голям независим производител на втечнен природен газ (LNG) в света, разказва Financial Times.
Наречена Prelude и по-дълга от четири футболни игрища с дължината си от 488 метра, тя представлява и залог за 14 млрд. долара на технология, която трябва да докаже своята рентабилност, ако иска да направи „плаващия LNG” традиционна част от индустрията.
„Основният ангажимент е, че тя трябва да бъде конкурентна, тъй като клиентът не го интересува откъде идва газът“, казва Дейвид Бърд, вицепрезидент по производството в Shell Australia. “Никой няма да плаща допълнително за LNG от Prelude”, казва той.
Prelude пристигна в Австралия миналия месец, за да се започне пускането в експлоатация след построяването ѝ от Samsung Heavy Industries в Южна Корея. Това е водещото съоръжение за FLNG (floating liquified natural gas или плаващ втечнен природен газ), който втечнява газ от отдалечени крайбрежни полета без нуждата от наземни съоръжения за това.
Prelude работи като изпомпва газ от под морското дъно на плаващата платформа, където газът се охлажда, за да се превърне в течност и да се транспортира.
FLNG Преди две години бе приветствана като жизненоважна технология за LNG индустрията, като имаше поръчки за 10 съоръжения от страна на Shell, Petronas, Exmar и Golar. Голямо предимство е, че съоръженията за FLNG могат да разработват отдалечени крайбрежни газови полета и след това да бъдат преместени на други.
Според Бърд, който управлява пускането в експлоатация на Prelude, FLNG има по-слабо влияние върху околната среда, отколкото наземните заводи, и би трябвало да бъде по-евтина технология, тъй като съоръженията се строят в контролирана среда в корабостроителници и после се възпроизвеждат.
Заради срива на цените на петрола обаче, новите доставки на евтин шистов газ в САЩ и превишаване на разходите при Prelude няколко поръчки за FLNG са отменени, което повдига въпроси за жизнеспособността на технологията. „Предвид изобилието на евтин газ в САЩ и сравнително ниските строителни разходи има по-малка нужда от FLNG, освен в нишови ситуации“, казва Нийл Бевъридж, анализатор в Bernstein.
Сложността на FLNG съоръженията означава, че всеки, който може да построи наземен завод за LNG, би предпочел това, допълва той.
Италианската енергийна компания Eni реши да използва FLNG съоръжение за разработване на бреговете около Мозамбик, а Petronas наскоро пусна в експлоатация първото в света FLNG съоръжение.
„Не казвам, че FLNG е панацея. Смятам, че това ще бъде друга възможност в цялото портфолио от опции за разработване на ресурси, чието местоположение може да е специфично“, казва Бърд.
Shell не разкрива цената на Prelude, която би трябвало да започне производство през следващата година. Компанията обаче казва, че научените уроци ще намалят разходите за бъдещи проекти.
Според Wood Mackenzie строителните предизвикателства вероятно ще повишат капиталовите разходи до 14 млрд. долара спрямо по-ранните оценки от 12 млрд. долара. Това обаче съвпада с надхвърлянето на разходите при други наземни LNG проекти, като компанията смята, че FLNG има бъдеще, ако Prelude успее.