fallback

Споделената икономика ще расте главоломно

Обемът й ще надхвърли 300 млрд. долара към 2025 г.

10:04 | 13.08.17 г. 6

Споделеното използване на стоки и услуги е все по-популярно в цял свят и формира икономиката на споделеното потребление (sharing economy). Сега обемът й се оценява на 15 млрд. долара, но към 2025 г. според прогнозите ще надхвърли 300 млрд. долара, пише Наталия Дембинская за РИА Новости.

Споделено може да се използва практически всичко – автомобили, жилище, техника, дори саксиите за цветя. Този модел разчупва традиционното потребление и помага да се спестява. 

Споделеното използване не е измислено скоро. То е съществувало във времената на търговията в натура, имало го е и през социализма. А в селските райони, където не са чували за sharing economy, моделът съществува и до днес.

Според проучвания закупената бормашина се използва средно не повече от половин час, а спортната екипировка 10-20% от времето, през което човек я притежава. Притежанието на кола не е икономически изгодно, ако годишният пробег е по-малко от 15-20 хиляди километра и се ползва само за пътуване в рамките на града.

Вместо човек да харчи за придобиване на вещите, наема това, което му е нужно, в определен момент, като се спасява от излишни разходи.

В сферата на таксиметровите услуги Uber първи предложи на хората да търсят частни превозвачи с помощта на мобилно приложение, подкопавайки традиционния пазар.

Краткосрочният наем на жилища чрез Airbnb направи същото с хотелския бизнес, превръщайки се в пълноценен конкурент първо на евтините, а след това и на луксозните хотели.

Логично продължение е споделянето на автомобили (carsharing) . В Москва например работят няколко компании за почасово ползване на този принцип - "Делимобил", "Белка", Anytime, YouDrive и Сar5. В стойността на наема са включени бензин, паркиране и застраховка.

В цял свят тази практика отнема пазар не само от таксиметровите шофьори, но и от производителите на автомобили, чиито приходи постоянно намаляват.

Твърди се, че до 2020 г. каршерингът ще намали продажбите на нови коли с 1,2 млн. единици годишно. В резултат  производителите ще губят 8,2 млрд. долара.

Големите концерни разбраха, че дългосрочно могат да спечелят от споделянето на коли. По изчисления на HIS, ако новата кола се ползва средно 6,5 години, то споделената ще трябва да бъде заменена след три. Осъзнавайки новата реалност Volkswagen, General Motors и Toyota започнаха активно да инвестират в каршеринг. А GM дори създаде собствена компания за споделено ползване на автомобили - Мaven.

Набират популярност и компаниите за споделено пътуване като френската BlaBlaCar, както и руският й аналог "Довезу!".

Според BlaBlaCar, ако в САЩ и Европа услугата не е много популярна, то руският пазар се е оказал особено подходящ, благодарение на навиците от времето на социализма. В Русия помнят как са махали с ръка на пътя, затова да седнеш в колата на непознат не е толкова необичайно, като например в Германия или Испания, казва изпълнителният директор на BlaBlaCar Николас Брюсон.

Споделено може да се ползват не само автомобилите.

На руския пазар Rentmania предлага под наем всякакви вещи срещу 10%  от стойността им -  фототехника, дрехи, строителни инструменти, фитнес уреди или конзоли за игри. Компанията работи в областите Москва и Санкт Петербург. Друг подобен играч е "Арендориум". Двуместна палатка може да се наеме за 4 рубли на час (0,11 лв.), а надуваема лодка за 300 рубли на ден (8,30 лв.).

В Санкт Петербург „Стройшеринг“ свързва хора и организации, които подаряват останалите излишни строителни материали на тези, на които са им нужни.

Проектът "Свалка", действащ в много руски градове, помага човек да се избави от ненужни вещи като мебели и битова техника, както и да спечели от това.

Икономика на доверието

Не са нужни особени вложения, за да се започне споделен бизнес, но достъпността има и някои рискове.

Например китайският вестник South China Morning Post неотдавна писа за провала на шеринг стартъпа E Umbrella, който организира споделеното ползване на чадъри. От желаещите вземали депозит – малко над 4,15 лв., а след това по 0,13 лв. за всеки час ползване. Месец след старта се оказало, че 300 хил. чадъра изчезнали безследно. По ирония, проблем се оказала именно мобилността на предметите, които хората забравяли да връщат.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:48 | 06.09.22 г.
fallback