fallback

Защо Бразилия има проблем с туристите?

Миналата година само 6,6 милиона чужденци са посетили страната

18:15 | 27.05.17 г.

Бразилия приютява най-голямата тропическа гора на земята. Има километрични пясъчни, безлюдни плажове и зашеметяващи равнинни планини. Измислила е самбата и дяволското питие Кайпириня.

Въпреки привидното изобилие от богатства за пътешествениците Бразилия има проблем с туризма. Защото както може би сте чували за Амазонка или прекрасните плажове на Рио де Жанейро, така вероятно сте разбрали и за голямата престъпност, вируса Зика и най-голямата корупционна схема в историята на Латинска Америка с участието на политици.

Най-вероятно никога не сте били в Бразилия. Миналата година само 6,6 милиона чужденци са я посетили, по данни на министерството на туризма. Някъде наполовина по-малко от броя на хората, отиващи в малкия град държава Сингапур, а това все пак е страна с размерите на континент, която Световният икономически форум класира на първо място по природни ресурси и на осмо по културни. О-о-о, и която бе домакин на летните олимпийски игри през 2016 година.

"Най-голямата разлика между потенциала в туризма по света и реализираното до момента е Бразилия", казва Винисиус Лумерц, президент на бразилския туристически борд Embratur. "Имаме (всичко) от Ксингу (местен резерват) и индианци до Октоберфест в Санта Катарина", допълва той.

Изправено пред дълбока и продължителна рецесия, правителството сега се надява да промени всичко това с няколко мерки, целящи почти да удвоят чуждестранните посетители през идните пет години. Само че хотелиерите, пътуващите блогъри и други, които работят в туризма, твърдят, че има много препятствия.

Планът на управляващите включва закон, който да позволи 100 % чуждестранна собственост върху авиокомпаниите с цел да се увеличат маршрутите и да се понижат разходите за път. Друга точка от програмата ще позволи на американци, канадци, японци и австралийци, които се нуждаят от визи, за да посетят Бразилия, да кандидатстват онлайн, вместо в консулство.

По-евтините полети и по-леката визова процедура ще решат някои от проблемите, заради които туристи се оплакват от Бразилия, но Алисън Макгауан посочва, че планът пренебрегва най-крещящия проблем и той е, че преди всичко никой не знае колко велика е Бразилия.

"Хората дори не стигат до (кандидатстване за виза)", казва Макгауан, главен изпълнителен директор на hiddenpousadasbrazil.com - гид за страноприемници, бутикови хотели и т. нар. Бед енд Брекфаст (B&B - легло и закуска) в Бразилия. "Още не са направили така, че хората да поискат да отидат в Бразилия", посочва той.

Макгауан и други професионалисти от туристическия бранш са на мнение, че на правителството му липсва последователна кампания за рекламиране на Бразилия в чужбина - реалната страна, не просто клишетата на Карнавала и футболната легенда Пеле. 

Част от правителствения план е подкрепа за Embratur. Служителите там се надяват инвестициите в реклама да се удвоят. Миналата година Embratur имаше бюджет от 16 милиона долара, което по информация на службата е много по-малко, отколкото харчат други южноамерикански страни.

Макгауан е един от хората, според които Бразилия е особено зле в установяването на контакти със съвременните глобални туристи, а те търсят пътувания и правят резервации по интернет. Макгауън определя като "позор" основния туристически портал на страната - visitbrasil.com.

Лумерц, президентът на Embratur, твърди, че планът на правителството ще помогне за популяризиране на Бразилия навън. Той обаче мисли, че унинието в туристическия сектор в страната надделява. Най-голямата държава в Латинска Америка все още се бори да преодолее десетилетията на изолация и остава най-затворената от икономиките от БРИКС (Бразилия, Русия, Индия, Китай, Южна Африка), коментира той.

Това дава отражение върху туризма: високите вносни мита и други остатъци от изолацията правят страната скъпа за пътешествениците и намаляват качеството на стоките и услугите. Малцина са бразилците, които говорят английски, отчасти защото е малко вероятно да се натъкнат на международни туристи тук.

Невъзможно е, разбира се, да подминем реалните проблеми на Бразилия. Тя има едно от най-високите нива на убийства в света. Заливът в Рио е замърсен. А и Зика крие опасност. Правителството и Embratur обаче се нуждаят от контрааргументи за туристите.

"Коя е световната столица на джебчиите? Барселона", припомня Рикардо Фриере, основател на бразилския туристически блог viajenaviagem.com. "Но (жителите) не ви казват да не ходите там".

Недостатъците на Бразилия също трябва да се поставят в контекста. Малко вероятно е туристите да посещават бандитски градски квартали, където стават повечето престъпления, отбелязва Емануел Ренгаде, собственикът на луксозните екологически хотели Pousada Picinguaba и Fazenda Catucaba. Ренгаде казва, че в провинцията дори не заключва вратата си.

Колкото до Зика, пренасяната от комари болест, свързвана с рядко вродено увреждане, тази година случаите драстично намалява и правителството обяви край на извънредната ситуация този месец. Заливът на Рио може и да е замърсен, но страната има повече запазена природа за разглеждане, отколкото някои би могъл да се надява да види през живота си.

И противно на смесения имидж на Бразилия, Бен Фийдам казва: "Всичко изглежда работи". Фийдам е рецензент на i-escape.com - сайта, който помага да си изберете бутикови хотели и хостели. Той е бил на меден месец в Бразилия през април и разказва, че изобщо не е преживял обичайния стрес при летищни трансфери или автобусни връзки.

При цялата врява около репутацията и популяризирането се пренебрегва нещото, което туристите харесват най-много в Бразилия при допитвания: народа, известен с безгрижието и гостоприемството си.

"Всеки, който отиде в Бразилия, я заобичва", коментира Полин Фромър, съиздател на пътеводителите Frommer's и сайта frommers.com. "Ключът е хората да бъдат заведени там", заключава той.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:20 | 09.09.22 г.
fallback