Турция открива тунела „Евразия“, който свързва европейската и азиатската част на Истанбул, на 20 декември. На откриването са поканени да присъстват политици от цял свят, съобщава БТА.
Траспортното съоръжение е част от мащабния проект Мармарай – жп тунела под Босфора, който беше открит по-рано тази година.
С откриването на тунела и за автомобилно движение времето за преминаване между двата бряга ще се скъси от 100 минути до 15 минути, съобщават турските медии. Съоръжението значително ще облекчи трафика между двата бряга на Истанбул, който се осъществява през двата моста и в момента се образуват големи задръствания.
Преди един месец президентът на Турция Реджеп Тайип Ердоган инспектира тунела, като премина с кола от европейския на азиатския бряг на Истанбул.
Дължината на тунела Евразия е 14,5 км. От тях 5,4 км са под водата, като най-голямата дълбочина под Босфора е 106 метра.
Движението на автомобили ще се извършва в две ленти. Капацитетът ще бъде от около 100 хил. коли дневно. Преминаването ще струва около четири долара плюс ДДС за леките коли и шест долара плюс ДДС за микробусите. Вентилационна система с два комина, единият от които е на европейския, а другият - на азиатския бряг, ще осигурява приток на кислород в тунела. Общо 92 вентилатора ще изчистват тунела от вредните газове.
По трасето ще има връзки с метролиниите и метробусните линии, свързващи пристанището Йени Капъ и ключовите точки Сарайбурну, Саматия и с летището на азиатския бряг на Истанбул „Сабиха Гьокчен“.
Тунелът „Евразия“ ще се свързва и с третия мост над Босфора „Явуз султан Селим“, който беше открит на 26 август тази година.
Изпълнението на проекта започна през 2011 г. Инвестицията е 1,25 млрд. долара. В строителството на тунела участваха турски и южнокорейски фирми.
Според доклади на местни агенции за имоти цените на жилищата в районите в близост до тунела са се увеличили с 41% през тази година. Най-голям ефект съоръжението е оказало върху пазара на имоти в Аджъбадем, Кошуолу, Хасанпаша и Мердевенкьой, посочва Ройтерс.
Анализаторите очакват обаче ръстът на цените в азиатската част на града да изпревари значително ръста в европейската заради повечето проекти, финансирани с публични средства, които се реализират там.