fallback

Разширението на Панамския канал заработи

Съоръжението отново може да трансформира напълно световната търговия

09:24 | 27.06.16 г.
Автор - снимка
Редактор

Разширението на Панамския канал най-накрая заработи. Проектът за модернизиране на 102-годишното съоръжение на стойност над 5,25 млрд. долара посрещна първия си контейнеровоз с почти 9 хил. контейнера, съобщава АP.

Китайският кораб Cosco Shipping Panama отплава от гръцкото пристанище Пирея на 11 юни. Вчера той навлезе в разширения канал и няколко часа по-късно навлезе във водите на Тихия океан. 

Проектът за разширение на съоръжението се забави с 2 години, преживя спорове в арбитражен съд и превиши значително първоначалния бюджет, посочва агенцията. Изгребаната пръст достига 25 пъти обема на Пирамидата от Гиза, а вложената стомана би стигнала за изграждането на 29 нови Айфелови кули.

Само в една от трите камери на разширението би могла да се побере Empire State Building.

От 2009 г. насам общият тонаж, преминал през канала, се е увеличил с 60 на сто. Въпреки това Панама реши да разшири съоръжението, за да може да обслужва и най-големите контейнеровози. Така капацитетът на канала ще се удвои.

Вече повече от 170 от най-големите кораби са резервирали преминаването си през разширеното съоръжение.

Разширеният Панамски канал би скъсил драстично и пътя на американските танкери за втечнен газ, предназначени за азиатските пазари. Според експерти около 10% от контейнерния трафик от Източна Азия до САЩ ще се пренасочи към източните пристанища, вместо към западните. Тази прогноза възобнови и някои проекти за реновации и подобрения по пристанищата.

За Панама се очаква новият канал да даде тласък на икономиката чрез привличане на нови инвестиции и разкриване на работни места в сектора на услугите. Правителството получава дивиденти от съоръжението, които възлизат на 2,1% от брутния вътрешен продукт (БВП).

Международният валутен фонд (МВФ) прогнозира, че икономиката на Панама ще продължи да расте със сегашната си скорост от близо 6 процента годишно. От 2009 г. чуждестранните инвестиции в страната са се утроили.

В момента правителството строи втора линия на метрото в столичния град и планира и трета. Строи се и нов мост над самия канал, който ще има шест платна за автомобили и железен път за метрото. Удвоява се и капацитетът на летището в страната, строят се нови далекопроводи, а 450 млн. долара са предвидени за инвестиции в северните, по-бедни райони на столичния град.

Според анализатори Панамският канал отново може да трансформира динамика на световната търговия, както се случи и при откриването му преди повече от 100 години. Съоръжението може да пренасочи и трафик от Суецкия канал в Египет и да промени потока от стоки между Тихия океан и Америките.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:41 | 07.09.22 г.
fallback