fallback

Печалбата на авиокомпаниите ще доближи 40 млрд. долара през 2016 г.

Влиянието на по-ниските разходи за гориво компенсира забавянето на ръста на пасажерите, посочват от IATA

17:02 | 02.06.16 г.
Автор - снимка
Създател

Тази година общата печалба на глобалните авиолинии е напът да бъде с 3,1 млрд. долара по-висока в сравнение с предходните очаквания, след като влиянието на по-ниските разходи за гориво компенсира забавянето на ръста на пасажерите. Това издават данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (International Air Transport Association, IATA), представени на годишната среща на главните изпълнителни директори на авиокомпаниите, която тази година е в ирландската столица Дъблин.

Нетната печалба на сектора най-вероятно ще доближи 39,4 млрд. долара през 2016 г., като ще нарасне спрямо рекордния финансов резултат за 2015 г. в размер на 35,3 млрд. долара.

До голяма степен подобрената прогноза е резултат от приетата базова средна цена от 45 долара за барел за тази година спрямо предходните 51 долара.

Същевременно IATA прогнозира забавяне на растежа на пътниците до 6,2% от 7,4% през 2015 г., след като икономическият ръст слиза до най-ниското си ниво от финансовата криза от 2008 г. насам.

Цифрите за печалбата все още представляват относителен триумф, заяви в интервю главният изпълнителен директор на IATA Тони Тайлър. Той се оттегля след срещата тази седмица. По думите му консолидацията, особено в САЩ, е изиграла ключова роля за подобряването на дисциплината по отношение запълване на капацитета и оттам – за подобряването на тарифите.

„Няма съмнения, че през последните пет години индустрията се реструктурира, управлява се по-добре, оперативното оборудване е по-ефективно и се организира по по-устойчив начин по отношение на финансовата стабилност“, заяви Тайлър.

Той прогнозира, че в частност европейските авиопревозвачи ще последват примера на САЩ и ще продължат да се обединяват допълнително около IAG - собственика на Air France-KLM Group, Deutsche Lufthansa AG и British Airways.

IATA, която представлява 260 авиолинии, формиращи 83% от глобалния въздушен трафик, първоначално очакваше печалба за 2016 г. от 36,3 млрд. долара.

Повече от половината от тазгодишната печалба, или около 22,9 млрд. долара, ще бъде генерирана в Северна Америка, като Африка ще бъде единственият губещ регион, където авиолиниите ще изгубят общо 500 млн. долара.

Миналогодишната обща печалба беше с 2,3 млрд. долара по-висока от прогнозната и почти два пъти повече от тази за 2014 г. в размер на 17,4 млрд. долара.

Ръстът на трафика беше най-силният от възстановяването през 2010 г., като самолетите летяха на над 80% пълни.

И все пак, през април прирастът на превозените пътници нарасна с най-бавното темпо от януари 2015 г. И докато от IATA смятат, че основен фактор за това са били терористичните атаки в Брюксел от 22 март, Тайлър посочва по-съществени проблеми, след като стимулите от по-евтиния петрол избледняват.

Доказателства за отдръпване на търсенето ще повдигнат опасения сред авиокомпаниите, решили да купят рекорден брой нови самолети, особено след като цените на петрола ги насърчиха да се откажат от доскорошната си сдържаност по отношение на капацитета и да предложат едни от най-ниските тарифи за последните години.

Тайлър каза, че плановете за капацитета се установяват доста по-рано и че ще отнеме време за авиокомпаниите да овладеят въвеждането в експлоатация на допълнителни самолети, ако това се окаже прекалено.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:40 | 06.09.22 г.
fallback