Франция и Австралия потвърдиха днес договорката си за изграждане на 12 конвенционални подводници за Канбера по френски проект, предаде DPA, цитирана от БТА.
Това стана по време на разговорите в Канбера на австралийския премиер Малкълм Търнбул с гостуващия тук негов френски колега Манюел Валс. Седмица по-рано бе обявено, че френската държавна компания DCNS е била избрана да построи 12 дизелово-електрически подводници - най-големите от този клас в света - за Австралия. Цената на сделката според AFP ще надхвърли 43 млрд. долара.
Окончателният договор все още предстои да бъде подписан. Валс опроверга спекулациите, че поне първата от 97-метровите подводници тип Shortfin Barracuda ще бъде построена във френска корабостроителница. А Търнбул добави, че по споразумение между двете правителства всичките 12 съда ще бъдат построени в доковете в Аделаида от австралийски работници и с австралийска стомана, която означава разкриване на хиляди работни места в Австралия. "Успехът на този грандиозен проект се основава на опита, техтнологиите и ресурсите на нашите две страни", подчерта той.
Двамата премиери са изразили удовлетворението си, че с този проект стратегическите отношения между двете страни се издигат на нов етап с 50-годишна перспектива. Това е най-голямата сделка, сключвана от Австралия досега, а Париж я нарече "победа за френската технология".
Френският премиер каза в Канбера днес, че лично ще надзирава хода и изпълнението на проекта. Очаква се първата подводница с водоизместимост 4500 тона да бъде завършена през 2027 г.
Франция се постара да спечели търга, като министърът на отбраната Жан-Ив льо Дриан прекара близо седмица в Австралия през февруари, а президентът Франсоа Оланд ще посрещне австралийски представители на държавна вечеря във вторник.
Париж води дълга борба за спечелване на този огромен контракт, като преодоля конкуренцията на Германия и Япония, които не крият разочарованието си, посочва DPA. Японският военен министър Ген Накатани, цитиран от AFP, каза, че ще иска обяснение от Австралия защо тя не е избрала японски подводници.
Резултатът е двоен удар за Япония, която видя в потенциалната сделка възможност да отвори отбранителната си индустрия, две години след като властите в Токио вдигнаха десетилетната забрана за износ на оръжия. Премиерът Шиндзо Абе искаше да подсили отношенията си с Австралия – партньор на САЩ, докато Китай се фокусира върху по-стабилно военно присъствие в региона.
Като партньор на САЩ в сферата на отбраната и същевременно икономически партньор на Китай, Австралия трябваше да пази крехкия баланс между двете държави. Напрежението в Западния тихоокеански регион обаче се увеличава, тъй като Китай има претенции към над 80% от Южнокитайско море, където строи изкуствени острови и писти. Освен това Пекин има териториални претенции към острови в Източнокитайско море, за които Токио твърди, че са японски.