fallback

Стъпка напред, стъпка назад, или мястото на жените в Саудитска Арабия

Откакто миналата година на власт дойде крал Салман, политиките в защита свободите на жените тръгнаха на заден ход

12:31 | 27.03.16 г. 5

През последните години властта на мъжете над действията на жените в Саудитска Арабия започна да намалява. При управлението на крал Абдулла, който почина миналата година, мъжете спряха да получават автоматични съобщения за това кога влизат и излизат жените им от страната. Все повече търговски центрове, комплекси от затворен тип и частни плажове, където жените могат да сменят бурките си (които саудитските жени по принцип трябва да носят дори на плажа) с бански, бяха изкарани от обсега на любопитните очи на религиозната полиция, разказва The Economist.

Фамилията ал-Сауд изпрати десетки хиляди жени в чужбина с щедри стипендии, за да учат в университети на Запад, където могат да се насладят на свободата да се движат и обличат както искат, както и да управляват сами автомобил. Тези, които остават в страната, могат да следят в захлас пропастта между собствения си свят и виртуалния, в който много саудитци стаят с часове всеки ден.

Цифрите за реалния напредък обаче остават незначителни. Само 18% от саудитските жени в работоспособна възраст реално работят (спрямо 65% от мъжете), което е едно от най-ниските нива в света. В кралството има едва 76 жени адвокати (от общо 3400) и 21 жени съветници (от 3150). Жените адвокати твърдят, че трябва да се борят със съдии, които им казват, че трябва да седнат, когато се изправят, за да представляват клиентите си.

С времето обаче табутата срещу жените в обществения живот сякаш се изтъркват. „Жените представляват по-добре други жени, тъй като те са по-приказливи и се разбират по-добре помежду си“, казва съдия Фейсал Орани малко след като е наказал мъж, пил уиски, с 80 удара с камшик. Той се противопоставя на въвеждането на жени съдии, но казва, че „с времето всичко може да се промени. Може би аз също ще се променя“.

Мрачната полова сегрегация в кралството продължава. Банките имат отделни входове за мъжете и жените, Starbucks не допуска жени на отворените си тераси, а в McDonald’s жените и мъжете трябва да се редят на отделни опашки. В Рияд и Джеда, за разлика от други малко по-либерални места като Катиф, духовниците, които винаги са се противопоставяли на участието на жените в избори, не са позволили на новите местни съветници жени да седнат заедно с мъжете в заседателните зали.

Но за ужас на духовниците (покрити) жени сега работят на касите в шведския магазин за мебели IKEA в един от по-бедните квартали на Рияд, а мъжете могат да осъществят визуален контакт с тях през цепнатините на бурките им, докато се редят на смесените опашки. В King Abdullah University of Science and Technology, частен колеж в Джедда, момичетата и момчетата посещават едни и същи лекции и свободно комуникират помежду си. Архитектите на нови бизнес сгради вече поставят дамските и мъжките тоалетни на един етаж.

Повечето саудитки все още не могат да се възползват от свободата на иранките по отношение на скриването на лицето. „Родителите биха възразили, ако не покривах лицето си“, казва директорка на основно училище, която иска да свали бурката. Но все повече гимназистки вече носят само шалове, независимо дали по-възрастните смятат това за скандално. В Джеда, по-либерален пристанищен град, шивачките моделират абаи (традиционна женска дреха, тип роба, покриваща цялото тяло – бел. ред.) с ивици искрящи цветове, а жените пушат наргилета навън. Дори в консервативния Рияд в някои луксозни ресторанти може да се открият момичета с открити коси.

Тревожното обаче е, че постепенните реформи на крал Абдулла сякаш пресъхват и дори се обръщат в обратна посока при наследника му – крал Салман. Неговият по-малък син, Мохаммад, който движи повечето от лостовете на властта, казва, че няма търпение да увеличи саудитската производителност и да намали раждаемостта като извади жените от къщите им, за да работят.

Дори той обаче не изглежда готов да се противопостави на религиозните устои, от която зависи легитимността на фамилията ал-Сауд, и да бъде определен за – не дай си Боже, привърженик на западното мислене. Много от реформаторите при крал Абдулла са изместени, а редица хардлайнери са се завърнали. Единственият министър жена – на министерството на образованието, бе освободена малко след като Салман зае престола.

Четири жени, които публично се противопоставиха на все още нереформираната забрана жените сами да управляват автомобили, бяха спрени от участие в местните избори. Купувачи в Джедда съобщават, че религиозната полиция се е завърнала, искайки от магазините да почернят всеки образ на непокрита жена по опаковките.

Мениджър в международна компания за финансови услуги казва, че религиозните шпиони са извършили три внезапни проверки в офиса ѝ миналата година, за да проверят за признаци за смесване на половете. Тя отново трябва да влиза през странични входове, когато посещава клиенти, докато колегите ѝ мъже влизат през главния вход. Освен това трябва да пътуват и в отделни автомобили.

В новата по-консервативна среда може би най-добрата надежда за жените е страната да започне да се обръща към собствените си традиции.

Високопоставен представител се възхищава на снимка на основателя на саудитското кралство – Абдулазиз, който взима решения в съда в Мека през 30-те години, докато жените носят стоките си на пазара, яздейки коне.

На годишния фестивал в Джеда организаторите излагат цветни облекла, които жените са носели, преди пуританите да наложат черните абаи в цялата страна. Най-забележителното е, че самият пророк Мохамед нарежда жените и мъжете да ходят заедно на поклонение в Мека, а когато обикалят свещената Кааба, жените да откриват лицата си. Не е зле новите лидери на Саудитска Арабия да си вземат бележка за това.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:42 | 13.09.22 г.
fallback