Най-унищожителният петролен срив от поколение насам е довел до неочаквана печалба за милиарди долара за собствениците на товарни кораби, коментира Bloomberg.
След като Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) изостави ограниченията на производството си в опит да спечели пазарен дял, корабите, които пренасят по около 2 млн. барела на ден при един свой курс, са търсени за превоз на суров петрол от Близкия изток до Азия и Северна Америка. Макар че цените на петрола се понижиха с около 35% през 2015 г., средната печалба на превозвачите е скочила до 67 366 долара на ден, най-високата от поне 2009 г., твърди Clarkson Plc, най-голямата брокерска компания на кораби в света.
„Съдбата е благосклонна към нас в момента“, казва Николас Цакос, главен изпълнителен директор на Tsakos Energy Navigation, в интервю за Bloomberg в Ню Йорк, добавяйки, че понижаващите се цени на петрола вероятно ще стимулират търсенето и товарите през следващата година.
Според прогнозите на анализаторите на бизнеса с танкери бумът на цените ще се запази по много от същите причини, поради които прогнозите за петрола са песимистични. ОПЕК не показва никакви признаци за промяна на пазарната си стратегия, а Иран представи планове за повишаване на износа си веднага след вдигане на икономическите санкции срещу страната. В същото време САЩ отмениха 40-годишните си ограничения на износа си.
Предвид факта, че наземните резерви са вече на рекордни нива, това може да означава, че повече барели в крайна сметка ще започнат да се съхраняват на корабите, което допълнително ще увеличи печалбата, казва Цакос.
Най-големите оператори на танкери, които управляват флотове от Европа са Euronav, базирана в Белгия, DHT Holdings, норвежката Frontline Management и Tsakos Energy в Гърция. Всички те отчитат ръст на цената на акциите си през тази година, докато повечето енергийните производители отбелязват спад.
„Печелим от предизвикателната среда в енергийния сектор в момента“, казва Свейн Харфейлд, съвместен главен изпълнителен директор на DHT. „Очакваме 2016 г. добре да ни се отплати“.
Цакос, чиято компания отчита ръст на цената на акциите от 4,3% на борсата в Ню Йорк тази година, казва, че повишението е трябвало да бъде дори по-високо предвид факта, че „основният бизнес се справя много добре“. Твърде често в съзнанието на инвеститорите танкерите се свързват с други услуги в петролната индустрия, казва той.
„Инвеститорите гледат на танкерите като петролна услуга, каквито всъщност сме“, казва Цакос. „Но мисля, че много малко я идентифицират като единствената петролна услуга, която е положително повлияна от понижаващите се цени на петрола. Надявам се, че това ще бъде признато през следващата година, а цените на акциите ни ще се придвижат в правилната посока“.
Макар че прогнозите са, че таксите ще паднат през 2016 г., корабите ще продължават да печелят по 46 400 долара на ден, втората най-добра година от 2009 г. насам, сочи медианната оценка на шест анализатори, анкетирани от Bloomberg, и данни на Clarkson. Печалбата на превозвачите ще нарасне над два пъти тази година, твърдят пък оценки на анализатори, събрани от Bloomberg. Допълнителните такси ще доведат до допълнителни приходи от над 5 млрд. долара, ако се приложат върху целия флот.
„Сценарий, при който цените на суровия петрол са ниски през цялата 2016 г., може да доведе до бум на печалбата на танкерите сравним с мащаба от 2007-8 г.“, казва Тим Смит, старши анализатор в Maritime Strategies International.
В същото време ниските цени на петрола служат за стимулиране на световното потребление на петрол, което нарасна с 1,8 млн. барела на ден през 2015 г., най-високото ниво от 5 години, твърди Международната енергийна агенция. Предвид факта, че 40% от световният суров петрол се пренася по море, това ще доведе до 1,4 млн. барела повече карго тази година, сочат данните на Clarkson.
Един от другите фактори, свързани с петролния срив е, че той понижи цените на горивата, което допълнително увеличи печалбата на танкерите. В началото на октомври печалбата на големите танкери е надминала 100 000 долара на ден за пръв път от 2008 г. насам, сочат данни на Bloomberg.
Компанията Frontline очаква таксите да бъдат „стабилни, подкрепени от високите доставки на петрол“, казва главният изпълнителен директор Робърт Маклауд.
„Това, което се отрази негативно на петролните пазари, повлия на пазара на танкерите“, коментира Джордж Лос, базиран в Ню Йорк анализатор за Charles R. Weber. „Виждаме тласък на пазара на танкери в следствие на доставките, което е за сметка на пазара на петрол“.