Правителството на Абу Даби е инжектирало 2,5 млрд. долара в Etihad Airways през миналата година – ново финансиране, което според критиците доказва, че превозвачът несправедливо е бил субсидиран от държавата в нарушение на въздушните договори с правителството на САЩ.
Предишната неразкрита парична инжекция е описана подробно в държавните финансови отчети на Etihad, които бяха оповестени в понеделник от Партньорството за отворено и справедливо небе – лобистка група, водена от трите най-големи американски авиокомпании.
Групата, която включва няколко синдиката и американските превозвачи American Airlines Group Inc, United Continental Holdings Inc и Delta Air Lines Inc, притиска правителството на САЩ да ограничава бързия растеж на Etihad и нейните регионални конкуренти Emirates Airline от Дубай и Qatar Airways от Доха.
Etihad отчете нетна печалба в размер на 73 млн. долара през миналата година при приходи от 5,86 млрд. долара според финансовите отчети на авиокомпанията, които се одитират от KPMG LLP.
"Финансовите резултати на Etihad доказват, че дружеството не е икономически жизнеспособно предприятие и дължи своето съществуване на значителните правителствени субсидии от Обединените арабски емирства", казва пред The Wall Street Journal Джил Зукман, главен говорител на Партньорството за отворено и справедливо небе.
Представител на Etihad заяви, че авиокомпанията никога не е крила получаването на капитал и заемите от правителството на Абу Даби.
"Това е напълно нормално за всеки бизнес, който има значителни дългосрочни капиталови задължения, например разходи за въздухоплавателни средства", заяви представителят на Etihad. "Тези въпроси бяха разгледани в контекста на нашето подчинение на правителството на САЩ".
През януари трите големи пътнически авиопревозвача в САЩ принудиха американското правителство да предоговори въздушните договори с Катар и Обединените арабски емирства. Американските власти заявиха, че ще преразгледат обвиненията и започнаха да събират информация за казуса.
Emirates, Etihad и Катар засега отхвърлят претенциите на превозвачите от САЩ. По думите им те не са несправедливо субсидирани, което им дава право да оспорват заведените в САЩ дела.