След месеци на възторг и дълго чакане китайският онлайн гигант и конкурент на eBay и Amazon Alibaba Group набра 52 млрд. долара по време на пазарния си дебют през септември, с което постави рекорд на пазара на първични публични предлагания (IPO), пише CNBC.
След не повече от три месеца стартиращата компания за превозвачески услуги Uber набра впечатляващите 1,8 млрд. долара. Сумата е една от най-големите в историята на набирането на рискови капитали.
С други думи – за компаниите годината бе много добра за набиране на средства, без значение дали на публичните или на частните пазари. Инвеститори и анализатори вече се питат дали това представяне може да се повтори тази година.
2014 г. се оказа една от най-натоварените за компаниите, които искат да станат публични, от 2010 г. насам. Около 1 205 емитента набраха общо 249 млрд. долара, сочат данни на Thomson Reuters. Дори изключвайки зашеметяващото предлагане на Alibaba – събитие, за което банкери и инвеститори се съгласиха, че е сделка, която се случва веднъж на десетилетие – годината бе шеметна за IPO пазара.
Търсенето на растеж накара някои анализатори да се усъмнят дали инвеститори и стартиращи компании не стават твърде наивни, допринасяйки за потенциално издуване на пазарите. Налице са сравнения, въпреки че досега до голяма степен се отхвърлят от Силициевата долина и на Wall Street, с дот-ком балона от 1999-2000 г.
Например, успешното IPO на Lending Club оцени онлайн кредитора на повече от 35 пъти неговите очаквани приходи за 2017 г. - стойност, сравнима по-скоро с тази на интернет компаниите от ранга на Facebook, отколкото на финансови компании като Visa.
И все пак рисковите инвеститори и поемателите на емисии показаха желание да не пропускат следващия потенциален играч, който би могъл да промени правилата. Още на 2013 г. се гледаше като една от най-продуктивните за пазара на първични публични предлагания от началото на финансовата криза, като най-разнообразни компании се качиха на борсата – Twitter, Hilton Worldwide и компанията за опазване здравето на животните Zoetis.
Миналата година набирането на средства бе съсредоточено в няколко сектора, като само технологичният и финансовият сектор формираха повече от една трета от всички първични публични предлагания. Сред тях попадат GoPro и бившето финансово подразделение на General Motors - Ally Financial. Близо още 40% от компаниите, които станаха публични през 2014 г., изключвайки Alibaba, набраха 36% повече пари спрямо година по-рано.
В крайна сметка заради активността на пазарите на акции в глобален мащаб бяха набрани 890,3 млрд. долара, което е с 11% повече в сравнение с 2013 г.
Същевременно стартиращите компании събраха огромно количество пари, обръщайки се към частните инвеститори, с което оценките им нараснаха до тези на сравними публично търгувани компании. Стойността на Uber възлиза на 40 млрд. долара, което е повече от два пъти пазарните капитализации на Hertz Global Holdings и Avis Budget Group, взети заедно.
И други старт-ъпи се присъединиха към клуба на компаниите с 11-цифрени оценки, измежду които попадат услугата за наем на жилища Airbnb, онлайн услугата за споделяне на файлове Dropbox и китайският производител на смартфони Xiaomi.
Като цяло през 2014 г. 192 от най-големите технологични старт-ъпа набраха 12,9 млрд. долара, показват данни на CB Insights. За сравнение – подобен брой компании през 2013 г. събраха около 5 млрд. долара.
Зад вълната на набиране на средства чрез публичните и частните пазари стоят много от същите фактори, които оказват влияние през последните години. Икономиката продължава да се възстановява след финансовата криза, което води фондовите борси до нови върхове.
В САЩ притоците към фондовете, инвестиращи в акции, останаха силни, като през седмицата, приключила на 24 декември, са били инвестирани 36,5 млрд. долара.
Продължителният период с ниски лихвени проценти продължава да кара инвеститорите да търсят нови високодоходни инвестиции. IPO-та се оказаха един от най-популярните обекти за този ентусиазъм, като много компании, търсещи публичност, се радват на силно представяне.
Инвеститорите в рискови капиталови вложения – група, която се разшири и към нея спадат големи взаимни фондове, компании за частни капитали и хедж фондове – заложиха, че компаниите, в които влагат средства, в крайна сметка ще станат публични при едни по-високи оценки. Например, Alibaba беше оценена на близо 30 млрд. долара по време на емисия сред частни инвеститори през 2011 г. IPO-то й бе оценено на 168 млрд. долара.
Инвеститорите и компаниите, които се качваха на борсата, невинаги бяха „бичи“ настроени миналата година, особено след като моментни понижения на фондовите пазари причиниха временни такива на пазарите за набиране на средства. Поради това някои обещаващи имена в технологичния и фармацевтичния сектор поевтиняха рязко тази пролет (редица компании, сред които и производителят на електрически автомобили Tesla, обаче се възстановиха).
За разлика от миналата година до момента няма мега IPO, което да се задава на пазара. Мнозина се надяват, че Uber ще реши да се листне. Но компанията все още се бори с редица регулаторни предизвикателства по целия свят, които могат да възпрепятстват листването. Airbnb същи изпитва подобен натиск на фона на опитите да разшири дейността си.
И все пак старт-ъпи като компанията за споделяне на файлове Box ще станат публични. Миналата седмица Shake Shack също обяви, че ще се качи на борсата, с което надеждите са да привлече и други вериги ресторанти към капиталовия пазар. Спекулира се и с имената Pinterest, компанията за следене на здравословното състояние Fitbit и Vice Media.