Малайзийската авиокомпания Malaysia Airlines загуби два самолета с общо 537 души на борда в рамките на пет месеца. Големият въпрос за превозвача сега е: Ще продължат ли пътниците да летят с него?
Експерти по авиация и управление на кризи коментират пред Wall Street Journal, че съдбата на основната авиокомпания в Малайзия ще зависи от това как ще се справи с очаквания нов рязък спад на резервациите след последната й катастрофа в четвъртък, когато Полет 17 от Амстердам до Куала Лумпур се разби в конфликтната зона в Донецк в Източна Украйна. Американските разузнавателни служби са на мнение, че самолетът е бил свален от ракета „земя-въздух“.
Катастрофата се случи по време на пика на ваканционните пътувания на европейците, каквито са били над половината от пътниците на борда, и по време на ислямския месец Рамадан, през който пътуват много мюсюлмани. Самолетът Boeing 777 – основният тип машина за дълги полети на авиокомпанията – е бил напълно разпродаден, превозвайки 298 души.
Превозвачът вече пострада след безследното изчезване през март на Полет 370, който изчезна около час след излитането си от Куала Лумпур за Пекин с 239 души на борда. Взети заедно, жертвите от двата полета са най-големият брой жертви за една авиокомпания за толкова кратък период от време.
„Двойна трагедия от този тип за толкова кратко време е нечувана в авиоиндустрията“, коментира Вивиан Лайнс, глобален заместник-председател и експерт по управление на кризи в Hill+Knowlton Strategies в Сингапур. „Те се оказаха грешната авиокомпания на грешното място в грешния момент“.
Двете катастрофи могат да окажат опустошително влияние върху репутацията и финансите на публичната компания майка на Malaysia Airlines - Malaysian Airline System Bhd, която е 69% собственост на държавната инвестиционна компания на Малайзия. Авиокомпанията има слаби резултати вече няколко години. Високите разходи и силните профсъюзи, които представляват нейните 20 хил. служители, подкопаха конкурентоспособността ѝ спрямо по-печелившите нискотарифни превозвачи в региона.
Malaysian Airline System Bhd. отчете нетна загуба от 443 млн. малайзийски рингита (139,5 млн. долара) за първото тримесечие, повече от загубата в размер на 279 млн. за същото тримесечие година по-рано. През 2013 г. компанията излезе на червено за трета поредна година със загуба в размер на 1,17 млрд. рингита.
В края на първото тримесечие компанията е разполагала с 1,06 млрд. долара в кеш и 3,7 млрд. долара общи задължения, по данни на S&P Capital IQ. Общият дълг е нараснал над два пъти от 1,78 млрд. в края на 2011 г.
Ако компанията продължи да търпи загуби, каквито са прогнозите, някои анализатори очакват сегашните нива на кеша да ѝ позволят да оперира до края на следващата година, преди да се наложи да потърси спасение от държавата.
Доходността на Malaysia Airlines, която измерва колко пари печели превозвачът от пасажер на всеки прелетян километър и е важен показател за рентабилността – вече се понижи след първата катастрофа, казва Ян Дъглас, старши лектор по авиация в Университета на Нови Южен Уелс. Ако изплашените пътници избягват полетите на авиокомпанията, тази доходност може да се понижи още.
След бума на броя пътници на Malaysia Airlines през 2013 година ръстът се забавя сериозно след февруари, сочат месечните данни на компанията.
След изчезването на Полет 370 през март превозвачът отчете 4% спад на годишна база на броя пътници през май до 1,3 млн. - първото понижение от септември 2012 г. Въпреки това от авиокомпанията бяха обявили, че трафикът започва да се подобрява през последните седмици.
Относно загубата на доверието на потребителите Ян Дъглас обяснява, че негови приятели от Австралия са отменили пътувания с Malaysia Airlines и са избрали конкурентната Singapore Airlines Ltd. след катастрофата вчера. Това се е случило, „въпреки че те знаят, че загубата на самолета можеше да се случи на всеки превозвач, летящ от Западна Европа към Югоизточна Азия“, отбелязва той.
„Бизнес последствията за Malaysia Airlines са много, много значителни“, посочва Джонатан Галавиц, партньор в консултантската компания Global Market Advisors. „Марката Malaysia Airlines е тежко засегната, въпреки че това не е по вина на авиокомпанията“.
Безпрецедентната природа на катастрофите затруднява анализаторите в оценката на способността на компанията да преодолее бедите. Според тях най-голямото предизвикателство за нея ще бъде как да запази броя на пътниците, без да прибягва до значителни намаления – стратегия, към която се насочи напоследък, за да запълни местата.
Експертите са сигурни, че правителството на Малайзия ще се намеси, ако ситуацията се влоши твърде много. По-рано този месец източници, запознати с процеса на преструктуриране на компанията, са съобщили, че държавната инвестиционна фирма Khazanah Nasional Bhd. обмисля свалянето на компанията от борсата, за да се справи с финансовите проблеми.
Ако компанията не е публична, ще е по-лесно за ръководството да прокара трудни реформи, без да срещне съпротива на акционери, обясняват източниците.
Според анализатори най-доброто решение може би е да се остави компанията да фалира, след което да бъде изградена отново. „Да се започне от самото начало, макар и радикален ход, ще е устойчив в дългосрочен план“, казва Даниел Цанг, основател на базираната в Хонконг консултантска компания Aspire Aviation.
Няколко луксозни превозвача, включително Swiss International Air Lines и предшественика му Swissair, както и Japan Airlines Co. преминаха през подобни програми за преструктуриране през последните години с надеждата да подобрят финансовото си здраве.
Акциите на Malaysian Airline System в Куала Лумпур се търгуваха с намаление от над 11% днес, след като паднаха с до 18% по-рано през сесията. Акциите са загубили около 25% от цената си след изчезването на Полет 370 през март.
Засега Malaysia Airlines трябва да се концентрира върху справянето с вчерашната катастрофа по-успешно, отколкото с изчезването на самолета през март, смята Лайнс. Този път би трябвало да е по-лесно да се установи какво се е случило – въпрос, който все още остава без отговор за Полет 370 – и да успокои семействата на жертвите, допълва той.
Ключовите играчи изглежда са научили уроците си от предишната катастрофа – премиерът на Малайзия направи ясно публично изявление по телевизията скоро след катастрофата, докато през март официалните лица и авиокомпанията даваха объркани отговори със закъснение.
В дългосрочен план Malaysia Airlines ще трябва да убеди пътниците, че самолетите й са безопасни – нещо, което може би ще изисква тотална промяна на компанията и марката, казва Лайнс.