Правителството на Никарагуа и компанията, които планират да създадат канал, свързващ Атлантическия и Тихия океан, са постигнали споразумение за маршрута му, предава ВВС.
Каналът ще бъде дълъг 278 км и ще се разпростира от речната зона Пунта Горда на Карибско море през езерото Никарагуа до устието на река Брито, вливаща се в Тихия Океан.
Защитниците на околната среда изразиха опасения относно плановете за изграждането на канал, конкурентен на Панамския. Само през тази година пък Никарагуа ще инвестира 40 млрд. долара в проекта.
Инженерите от хонкогнската HKND Group изчисляват, че каналът ще бъде с ширина от 230 м до 520 м и с дълбочина от 27,6 м. Маршрутът на канала ще заобикаля областите с голямо биологично разнообразие и защитените територии. Въпреки това природозащитниците са загрижени за негативните ефекти, които строителството може да окаже върху езерото Никарагуа – най-голямото езеро в Централна Америка и важен източник на прясна вода.
От комитета, отговорен за изграждането на канала, съобщават, че строителството ще започне през декември и гарантират, че съоръжението ще бъде готово до пет години.
Скептиците посочват, че на САЩ са били нужни 10 години, за да построят Панамския канал, който със своята дължина от 77 км е близо една трета по-малък от планирания през Никарагуа канал. Централноамериканската страна отвръща с аргумента, че инженерните и строителните техники са се изменили доста от 1914 г. насам, когато бе завършен Панамският канал.
Според властите новият воден път няма да конкурира Панамския канал, а ще го допълва. Според управляващите в Никарагуа създаването на по-обширен канал е от ключово значение за увеличаването на световната търговия и за преминаването на по-големи танкери, тъй като доста от тях не успяват да преминат през Панамския канал дори след последното му разширение.
Освен това чрез проекта властите в Никарагуа ще се борят с бедността. По думите на Пол Оквист, съветник на президента на Никарагуа Даниел Ортега по проекта, „заетостта ще бъде двойна благодарение на канала и неговия мултиплициращ ефект.“
Пред ВВС Оквист заявява, че проектите, които ще съпътстват канала, като например планираните две свободни търговски зони, две пристанища, които ще бъдат свързани с жп линия и международно летище, ще доведат до „структурна промяна при разкриването на работни места“.
Правителството изчислява, че до 2018 г. с помощта на приходите от проекта 400 000 души ще бъдат избавени от бедността.