18 май 2012 г. се оказа голяма дата за американския технологичен гигант Facebook. На този ден социалната мрежа извърши своето първично публично предлагане (IPO), дебютирайки като публично дружество на Нюйоркската фондова борса. Компанията продаде 421,2 млн. акции по 38 долара само в първия ден.
Обръщайки се към историята на първичните публични предлагания обаче, листването на Facebook далеч не е най-голямото в глобален план. Всъщност интересен факт е, че трите най-големи IPO-та са извършени извън територията на САЩ.
Според данни на PricewaterhouseCoopers IPO-тата на фондовия пазар в Китай са набрани 284 млрд. юана (близо 47 млрд. долара) през 2012 г. Множество от предприятията в индустриалния сектор и сектора на потребителските стоки са се възползвали от финансиране чрез публично търгувани книжа в условията на криза.
Но първичните публични предлагания не са резултат на еднократен акт. Става дума за години работа и изграждане на добро лице пред света. И докато за някои компании IPO-то означава единствено вливане на свежа ликвидност, за други е въпрос на реализиране на дългосрочните им стратегии.