fallback

IATA оряза прогнозата си за печалбите в авиосектора през 2013 г.

Ръстът на развиващите се пазари е по-нисък от очакванията, но това донякъде се компенсира от подобрението в САЩ и стабилизирането в Европа

09:49 | 24.09.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

2013 г. няма да е толкова добра за авиосектора, колкото се очакваше. Такъв извод може да се направи от коригираната прогноза на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). За сметка на това обаче от организацията предвиждат далеч по-силна 2014 г.

В актуалните очаквания на представителния орган на авиосектора е заложена обща печалба на самолетните компании за 2013 г. от 11,7 млрд. долара. Това е с 8% по-малко спрямо предходната прогноза на IATA, публикувана през юни.

Все пак резултатите за 2013 г. ще са доста по-добри от тези за предходната, когато общата печалба в сектора възлезе на 7,6 млрд. долара.

Според IATA, в която членуват 240 авиокомпании от целия свят, основна вина за низходящата корекция на очакванията има кризата в Сирия, заради която бе отчетен ръст в цената на петрола.

Далеч повече оптимизъм дава прогнозата за 2014 г. В нея е заложена обща печалба за сектора от 16,4 млрд. долара. Очакванията за ръст идват от повишаващото се бизнес и потребителско доверие, посочват от организацията.

„Ръстът на развиващите се пазари – Индия, Бразилия, до известна степен и Китай, е по-нисък от очакванията. Това обаче бе балансирано донякъде от подобрението на американската икономика, както и стабилизирането на еврозоната”, обяснява Тони Тейлър, генерален директор на IATA.

Забавянето на растежа в развиващите се страни е двело до корекция на прогнозата на IATA за азиатските превозвачи с 33% до нетна печалба от 3,1 млрд. долара за 2013 г. Азия се очаква да бъде и единственият регион в света със спад на печалбата спрямо предходната година.

Азиатските превозвачи бяха особено засегнати от лошото състояние на пазара на превоз на въздушни товари, тъй като компаниите от региона са най-големите играчи в превозването на стоки от развиващите се страни към западните нации.

За разлика от предизвикателствата пред азиатските превозвачи конкурентите им от Северна Америка ще отчетат нетна печалба от 4,9 млрд. долара през тази година, или повече от два пъти повече спрямо 2,3-те млрд. долара през 2012 г.

Експертите от IATA отчитат, че повишената рентабилност е следствие на подобряването на икономическите условия, свързани с усилията на индустрията да не отделя прекалено много самолети за пазара на пътниците във въздушния транспорт.

От IATA очакват европейските авиокомпании да докладват чиста печалба от 1,7 млрд. долара през 2013 г. в сравнение с 400 млн. долара през миналата година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:11 | 06.09.22 г.
fallback