fallback

Китайски милиардер мечтае за канал между Атлантическия и Тихия океан

Строежът на 286-километровият канал ще струва около 40 млрд. долара - четирикратно по-висока сума от никарагуанския БВП за 2011 г.

17:55 | 26.06.13 г. 1

Милиардерът Уан Дзин (48), който седи зад оценявания на 40 млрд. долара план за канал през Никарагуа между Атлантическия и Тихия океан, е успял да привлече глобални инвеститори за проекта, предаде Bloomberg Television, цитирана от Bulgaria On Air. Никарагуанският конгрес даде 50-годишна концесия на регистрираната в Хонконг компания HKND Group, собственост на Уан Дзин. 

Цената на проекта е четири пъти по-висока от никарагуанския БВП за 2011 г.

Уан Дзин е най-големият акционер на пекинската компания Xinwei Telecom с 37%-ен дял. Според Индекса на милиардерите на Bloomberg той разполага с 1,1 млрд. долара. Дзин никога не е бил включван в международните класации за богати хора. За него се знае малко, освен че има бизнес интереси в инфраструктурата, мините, авиацията и телекомуникациите. Никарагуа има дълга история на хора, които са се опитвали да построят подобен канал. Компанията HKND Group, основана специално за канала, обяви в началото на месеца, че набира консултанти от цял свят. "Дори в даден момент бе споменат Макензи", коментира Майкъл Форсайт от Bloomberg. 

Уан е привлякал редица инвеститори, банки, корабни и логистични компании, както и инвестиционни дружества, но не пояснява кои компании вече са били ангажирани с проекта.   

286 километровият (178 мили) канал ще преминава през речните долини в източната част на страната и през езерото Никарагуа, се казва в рекламно видео, показано на журналисти в луксозен хотел в Пекин вчера. Той ще има дълбочина от 27,6 м (91 фута) и ширина от 520 м, като по този начин ще позволява преминава не кораби с вместимост 400 000 тона.

"Има много пречки", заяви Маргарет Майерс, директор на програмата за Китай и Латинска Америка на базирания във Вашингтон фонд Inter-American Dialogue. "На първо място, има ли нужда от канал? Привличането на достатъчно инвестиции вероятно ще бъде голямо предизвикателство".

Друга пречка: Китай и Никарагуа не поддържат дипломатически отношения. Никарагуа признава държавния враг на Китай Тайван – нещо, което може да представлява пречка за редица китайски компании, влизащи в страната. Но HKND е намерила решение на това – компанията ще провежда всички междудържавни контакти чрез изцяло притежавано дъщерно дружество в Холандия, заяви Уан в интервю.

Въпреки че в момента Панамският канал се разширява за 5,5 млрд. долара и след обновяването през него ще могат да преминават по-големи кораби, Уан смята, че търсене ще има - не на последно място понеже търговските обеми рязко се увеличават, а Никарагуанският канал ще бъде по-широк и ще позволява преминаването на най-големите танкери. Така че той смята инвестицията за много необходима. 

Репоратаж по темата може да видите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:48 | 10.09.22 г.
fallback