През 2011 г. автомобилният сектор е нараснал до рекордни размери въпреки земетресението в Япония и задълбочаването на европейската дългова криза, пише Financial Times.
Както IHS Automotive, така и LMC Automotive (бившата JD Power Automotive Forecasting), прогнозират, че през 2011 г. глобалните продажби на коли, миниванове и пикапи са нараснали с 4% до 75 млн.
Двете консултантски компании прогнозират, че през следващата година продажбите на леки автомобили ще продължат да нарастват, макар и с по-бавен темп, поради задълбочаването на европейската дългова криза, която се очаква да засегне потреблението.
Експанзията на индустрията през 2011 г. е била доста по-бавна, отколкото през 2010 г., когато секторът се възстановяваше от кризата, станала причина за предоставянето на рекордна правителствена подкрепа, съизмерима единствено с подкрепата за банките.
Източна Европа, включително Русия и Турция отчитат най-висок ръст на продажби, следвани от Южна Америка, разкриват данните на IHS.
Възстановяващият се пазар в САЩ е нараснал с 9% - по-бързо от охлаждащия се пазар в Китай, където растежът през 2011 г. е бил едва 5%.
„Нарастването в Северна Америка е по-бързо, както в относително, така и в реално изражение“, посочват от IHS.
В Япония, където земетресението и цунамито засегнаха производството и потреблението, пазарът се е свил с повече от 20%.
IHS и LMC прогнозират, че Volkswagen ще измести General Motors и Toyota и за първи път ще се превърне в най-големия производител на автомобили в света.
Въпреки това прогнозите изключват марката Wuling на GM, която се произвежда съвместно с китайската SAIC. Заедно с Wuling, GM ще запази челната си позиция.
Според IHS глобалните продажби на автомобили през 2012 г. ще нараснат с 4% до 78 млн., докато LMC очаква ръст от 5% до 79 млн.
Пазарът на автомобили в Западна Европа, който през 2011 г. остана без промяна, през 2012 г. ще се свие с 5%, прогнозират консултантите.
Прогнозите са добри за индустрията, която е чувствителна към състоянието на паричните пазари и потреблението.
„Европейските автомобилопроизводители се готвят за рецесия, която може да се окаже по-сериозна през първата половина на годината“, коментира Артър Махер, анализатор на LMC.