"Лада"-та – колата на съветския пролетариат, оцеля по време на прехода към капитализъм и е на път да се утвърди пред конкуренцията на General Motors (GM) и Fiat две десетилетия след падането на комунизма, пише Bloomberg.
OAO "АвтоВАЗ", 25% от който се притежават от Renault SA, планира да инвестира 153 млрд. рубли (5,4 млрд. долара) в седем нови модела в следващите три години. С тях "Лада", която все още доминира на руския пазар, ще се опита да защити позициите си, които са силно застрашени от GM, Volkswagen и Ford.
Производителят възнамерява да разработи новите модели "Лада" на основата на популярния модел Logan на партньора си Renault, като смята да предложи миниван и ван. Френският производител ще помогне на "АвтоВАЗ" да разработи и евтина платформа, с която да замести класическите соцмодели.
Очертава се тежка битка за лидерството на руския автомобилен пазар, за който се прогнозира до три години да стане най-големият в Европа. Делът на GM е близо 9 на сто, а на VW – 7,5 процента, като продажбите и на двете компании са изпреварили значително продажбите на Лада през първите пет месеца на 2011 г.
Руският автопроизводител разчита на местните клиенти. Такъв е Сергей Черникин, мениджър продажби, на 35 г., от Воронеж. Той е избрал "Лада 2107", защото е по-евтина и се поддържа по-лесно от съпоставимите модели на GM и VW.
Едно от основните предизвикателства пред "Лада" обаче ще бъде да запази ниските цени, докато модернизира производствените си технологии. Само така брандът ще остане конкурентоспособен на чуждите марки, навлезли на руския автомобилен пазар.
Производителят на "Лада" разчита на 385 дилърски центъра в страната. С такава дилърска мрежа в Русия не разполага нито една от чуждите автомобилни компании. Само в региона на Воронеж, където населението наброява 2,4 милиона души, има девет центъра за продажби на "Лада" в сравнение със само един на Renault.
Конкуренцията обаче се засилва, след като Ford си построи завод край Санкт Петербург. Volkswagen засили фабриката си край Калуга, а Bayerische Motoren Werke и Fiat обмислят също да изградят производствени центрове в Русия.
Все пак "Лада" има мощна подкрепа в лицето на премиера Владимир Путин. Той предпочете "Лада Калина" за инспекцията на нов път, строен в руския Далечен Изток, през август миналата година. Той определено направи добра реклама на колата, определяйки я като „комфортна и сигурна“. Затова няма да е учудващо, ако компанията реализира целите си: до 2020 г. да се удвоят продажбите на автомобили до около 1 милион единици, както и до края на 2011 г. да бъдат произведени 700 хиляди автомобила.