Fiat най-сетне постига целта си в "приключението" Chrysler. Италианската компания вече има разрешение да придобие останалия шестпроцентен дял на американското правителство в Chrysler, предаде Ройтерс.
Американското финансово министерство и Fiat съобщиха във Вашингтон, че са постигнали споразумение за продажбата на правителствения дял в Chrysler Group, възлизащ на 98 461 акции, на италианския автопроизводител за 560 млн. долара. Срещу още 75 млн. долара (60 млн. долара за американското и 15 млн. долара за канадското правителство) Fiat придобива и всички акции, собственост на тръста на Обединените автомобилни работници. След като транзакцията бъде приключена, американската държава няма да има никакво участие в Chrysler.
Според наблюдатели на пазара американският президент Барак Обама ще огласи сделката при петъчното си посещение в един от заводите на Chrysler - в Толедо.
С това споразумение САЩ ще успеят да възстановят напълно инвестицията си в Chrysler, която направиха по програмата за подпомагане на проблемни активи.
"Ясно е, че решението на президента Барак Обама да преструктурира компанията беше правилното", се казва в изявлението на министъра на финансите Тимъти Гейтнър, цитирано от Handelsblatt. "Днес американските автопроизводители постигат един от най-невероятните обрати в новата история - създавайки нови работни места и правейки нови инвестиции в нашата страна".
През май Chrysler изплати 5,1 млрд. долара правителствени заеми на САЩ и Канада 6 години преди срока, който беше определен за връщане на кредита. Според Fiat благодарение на изплащането на държавния заем Chrysler ще си спести 300 млн. долара годишни лихви. По този начин се разчисти и пътят за мажоритарно участие на Fiat в концерна. Същевременно италианците обявиха, че повишават дела си от сегашните 30% на 46%. На по-късен етап Fiat планира да качи Chrysler отново на борсата.
В края на 2008 г. американският концерн получи първата спешна държавна помощ от 4 млрд. долара, които му позволиха да оцелее няколко месеца. След това последваха още няколко финансови инжекции. Подпомагането беше в рамките на програмата за подпомагане на проблемни активи (TARP), която правителството прие, за да помогне на автомобилните компании и други корпорации да оцелеят след срива на продажбите, причинен от световната икономическа криза.
За американския данъкоплатец обаче спасителната акция донесе само загуби, отбелязва Ройтерс. Правителството инвестира общо 12,5 млрд. долара в Chrysler и в крайна сметка получава обратно около 11,2 млрд. долара.