Китай е в процес на разговори за строеж на алтернативно на Панамския канал трасе, което ще свърже тихоокеанския и атлантическия брегове на Колумбия чрез железница, разкрива Financial Times.
Богота пък се надява по този начин да бъде ускорено ратифицирането от американския конгрес на споразумението за свободна търговия със САЩ.
„Предложението е реално и е доста напреднало“, заявява за FT президентът на страната Хуан Мануел Сантос. „Изчисленията на Китай за транспортните и инвестиционните разходи на тон излизат“, посочва той.
Обсъжданата железопътна връзка е последният пример за агресивното кредитиране от страна на Китай към развиващия се свят, като за последните две години китайските банки за отпуснали повече средства на развиващите се страни отколкото Световната банка.
220 километровият „сух канал“ ще свързва тихоокеанския бряг на Колумбия с нов град близо до Картагена на атлантическия, откъдето вносните китайски стоки ще бъдат насочвани към Северна и Южна Америка. С обратните курсове към Китай ще бъдат превозвани суровини, добивани в Колумбия.
„Не искам да създавам излишни очаквания, но това предложение изглежда много разумно“, посочва президентът Сантос. „Азия е новият двигател на световната икономика“, отбелязва той.
Колумбия отдавна мечтае за построяване на алтернативно трасе на Панамския канал. Страната е най-близкият съюзник на САЩ в Южна Америка, но Богота е разочарована от протакането в американския конгрес на споразумението за свободна търговия между двете страни, подписано преди четири години, което все още не е ратифицирано.
Междувременно търговията на Колумбия с Китай набъбна от 10 млн. долара през 1980 до над 5 млрд. през 2010, превръщайки азиатската страна във втория по значимост търговския партньор на Колумбия след САЩ.
„Колумбия има много важна стратегическа позиция и ние гледаме на нея като на подстъп към останалата част на Латинска Америка“, коментира посланикът на Китай в Колумбия Гао Джънгуе.
Проектът, по информация на Financial Times, e едно от поредица китайски предложения, които ще подпомогнат транспортните връзки с Азия и ще подобрят овехтялата колумбийска инфраструктура, която е приоритет за президента Сантос.
Според представители на двете страни най-напреднали са разговорите относно железопътна линия с дължина 791 км и разширяване на тихоокеанското пристанище Буенавентура.
Проектът на стойност 7,6 млрд. долара, финансиран от Китайската банка за развитие и ръководен от China Railway Group, ще позволи превозването на 40 млн. тона товари годишно от икономическия център на страната до Тихия океан, като приоритет ще имат въглищата за Китай.
Колумбия е петият производител на въглища в света, но по-голямата част се изнася през Атлантическите пристанища, въпреки че търсенето расте по-силно от Тихоокеанския регион.