Хедж фондовете трябва да се адаптират към коренно различна пазарна среда тази година. За някои животът стана много по-труден, но за други това са точно условията, които отдавна чакат, пише Лорънс Флетчър за Financial Times.
Нов свят на висока инфлация, рязко нарастващи лихвени проценти и бързо количествено затягане, почти немислими само преди няколко години, преобърна пазарите на акции и облигации през последните шест месеца. Инфлацията в еврозоната наскоро достигна нов рекорд от 8,1%, увеличавайки натиска върху Европейската централна банка да ускори повишаването на лихвите.
Технологичните акции с висок растеж бяха особено силно засегнати. Макар че те могат да се издигнат до огромни оценки, когато лихвените проценти са близо до нулата, по-високите лихви означават, че бъдещите им печалби изглеждат сравнително по-малко привлекателни. Tiger Global и някои от другите хедж фондове от семейството на „Tiger cub“, които просперираха по време на бичия пазар, усетиха цялата сила на настоящите разпродажби, като в някои случаи губят много повече от пазара като цяло.
Но за някои мениджъри, които се фокусират върху експлоатирането на ценовите несъответствия между акциите, условията вече са в тяхна полза. Доскоро те бяха разочаровани от „подема при всичко“, при който инвеститорите често не ги беше грижа дали купуват компания с високо или ниско качество. Но премахването на свръхевтиното финансиране, което дълго време беше на разположение на компаниите, започва да отделя зърното от плявата.
„Пазарно неутралният дялов капитал и ниските нетни фондове би трябвало да се възползват от акциите, които сега отразяват фундамента“, коментира Киър Боли, главен инвестиционен директор за алтернативните инвестиции в UBP, имайки предвид фондове, които се опитват да правят пари от сравняване на различни акции, а не предимно от залагане на нарастващи цени.
Перфектен пример за това как са се променили условията за такива фондове е базираната в Лондон Sandbar Asset Management. Преди година написах на тези страници, че фирмата с активи от 2,2 милиарда долара, основана от бившия търговец на Millennium Майкъл Каули, има затруднения поради привидно нелогичния начин, по който функционират пазарите.
Например, корелацията между подобряването на очакванията за печалбите на дадена компанията и цената на акциите ѝ, която интуитивно би трябвало да е положителна, бе паднала „до нива, невиждани през последното десетилетие“, заявиха от Sandbar по това време. В някои сектори, като аерокосмическата индустрия, тя дори стана отрицателна, което означаваше, че подобряването на очакванията за печалбите всъщност водеше до по-ниска цена на акциите. Sandbar приключи годината на минус 7,5%.