fallback

К. Томов: "Дизелгейт" може да лансира водородното бъдеще

Личната кола стана по-недостъпна – все повече са споделените коли и тези под наем, посочи авторът и водещ на предаването "Колела" по Bulgaria on Air

08:42 | 31.05.22 г.

Той смята, че светът тепърва ще усеща ефектите от скандала с манипулирането на данните за вредни емисии на дизеловите двигатели, в който основен участник беше германският автомобилен концерн Volkswagen.

„От гледна точка на компаниите "Дизелгейт" започва да отшумява, но случилото се сложи край на дизела в средносрочен план и допринесе за кончината на двигателя с вътрешно горене. Въпреки това, в момента няма заместител като ефективност на дизеловите автомобили и те ще продължат да се произвеждат и купуват в обозримо бъдеще“, очаква Томов.

Той отбеляза, че "Дизелгейт" засили изключително темповете на електрификация – до 2015 г. с електрически автомобили се занимаваха два или три производителя, сега това е основната посока. Според него скандалът вече променя начините, по които притежаваме автомобили – все повече са споделените коли и тези под наем.

"Очевидната тенденция е хората да притежават по-малко автомобили, да не могат да си ги позволят, защото това е другият ефект на "Дизелгейт" – личният автомобил стана несравнимо по-недостъпен като цена и това ще се засилва в близките години", отбеляза Томов.

Той е на мнение, че заклеймяването на дизела бе прибързано и едностранчиво политическо решение. Томов потвърди, че „наистина има смисъл дизелът да бъде постепенно изваден от употреба в градската среда, защото е основен източник на смога“.

Журналистът напомни, че дизелът обаче продължава да е ключов в товарния транспорт и в живота на хора, които пътуват дълго, за да отидат на работа. „В това отношение все още няма алтернатива – електромобилите не могат да предложат подобна ефективност с подобен обхват. Имаме модели с 400 км - 500 км пробег, но цената и тежестта на батериите ги правят несравнимо по-неефективни", посочи Томов.

Журналистът е убеден, че идеята за по-чист и по-зелен транспорт е добра, но е категоричен, че това не трябва да се прави без добър анализ и просто като реакция на случилото се.

"Въпросът е дали това не се прави на сляпо и със същия чиновнически ентусиазъм, с който навремето дизелът беше представен като решение на проблема с парниковите емисии – две десетилетия Европа силно субсидираше дизела и го насърчаваше като начин да се понижат емисиите СО2" , напомни Константин Томов.

Каква е цената на извънсъдебно споразумение във Великобритания, постигната миналата седмица от Volkswagen? Оставят ли вратички за намеса от страна на производителите тестовете? Показват ли истинските нива на вредни емисии тестовете WLTP? Повече за ефектите от "Дизелгейт" и историята на дизеловите двигатели може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "В развитие" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:20 | 13.09.22 г.
fallback