Главният изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск за първи път разкри концепцията си за соларен покрив през октомври 2016 г. По това време той се опитваше да спечели одобрението на инвеститорите относно идеята Tesla да придобие SolarCity, компания, в която той изпълняваше длъжността на председател, а братовчед му беше главен изпълнителен директор. Последва вълна от медийни заглавия за противоречивото придобиване, съдебният процес на акционерите и първите клиенти, които се сдобиха с технологията соларен покрив, пише Дана Хъл от Bloomberg.
И сега някой в нейния квартал в Оклънд, Калифорния, се сдобива с подобен покрив на къщата си. Когато Хъл минава покрай такава къща тя усеща как проекта на Мъск приема реални очертания. Това я кара да помисли за ролята на соларното звено на Tesla в дългосрочните операции на империята на Илон Мъск.
В продължение на години важеше правилото, че колкото повече електроенергия използвате, толкова по-голям смисъл има в това да преминете към соларна инсталация. В района на залива на Сан Франциско слънчевата енергия е особено популярна в по-горещите, отдалечени предградия, където жителите отчитат високо потребление на енергия заради по-големите къщи, мощните климатици и плувните басейни. Все пак не е необичайна практика да се монтират соларни палени в Оклънд, където мъглата от Тихия океан обикновено действа като естествен охладител и поради това много жилеща дори не разполагат с климатици.
Но последиците от изменението на климата стават все по-очевидни и собствениците на жилища се насочват към слънчевата енергия поради причини, различни от охлаждането. Tesla иска да завърши екосистемата за тези хора: електрическа кола на алеята, соларен покрив и система за домашно съхранение на енергия, известна като Powerwall.
„Мисля, че в дългосрочен план бизнесът на Tesla Energy ще бъде приблизително със същия размер като този на Tesla Automotive“, изтъква Мъск през юли 2020 г. „Енергийният бизнес е колективно по-голям от автомобилния бизнес“, добавя той.
Във вторник сутринта, докато Хъл кара колелото си до близката железопътна станция, тя минава покрай осем мъже, които стоят пред някаква къща и се подготвят да започнат работа. Става въпрос за малка къща с размери приблизително 1100 квадратни фута (около 92 кв. м). На улицата отпред са паркирани големи палета, пълни със стъклени керемиди с логото на Tesla. Някои от етикетите за доставка показват, че материалът идва от Бъфало, Ню Йорк, където се произвеждат керемидите на Tesla, докато други етикети разкриват, че компонентите произхождат от Китай.
Автомобилите на Tesla са толкова популярни в Калифорния, че вече не прави впечатление, когато видите такава кола. Но проект за слънчев покрив ще привлече вниманието.
Години наред екзистенциалният въпрос за Tesla беше: Наистина ли потребителите искат да купуват електрически автомобили? И може ли Tesla да ги произвежда в достатъчно голям обем преди да фалира?
Отговорите сега са „да“ и „да“.
В момента компанията на Мъск е изправена пред нов набор от въпроси, включително: Може ли Tesla, която продава коли на много хора, да ги доставя заедно с пълна домашна екосистема? Въпреки високите разходи, проблемите с разрешителните, недостигът при доставките и сътресенията на пазара на труда, Хъл смята, че търсенето на продуктите на Tesla ще продължи да расте.