fallback

ЕС и САЩ с "петгодишен мир" за 17-годишния спор за самолетостроителите

Вашингтон и Брюксел са се договорили да спрат за пет години митата, които произтичат от спора за субсидиите за Airbus и Boeing

15:11 | 15.06.21 г.
Автор - снимка
Редактор

САЩ и Европейският съюз (ЕС) са разрешили 17-годишния спор за субсидирането на самолети, съобщава CNBC, като цитира представители на двете страни.

Вашингтон и Брюксел са се договорили да спрат за пет години митата, които произтичат от спора. Сделката ще бъде официално обявена по-късно днес, на срещата на върха на председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен, президента на САЩ Джо Байдън и техните търговски ръководители, допълва онлайн изданието Politico.

В началото на срещата си с президента на САЩ Джо Байдън в Брюксел председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен коментира: „Тази среща започна с пробив в самолетите.“

„Това наистина отваря нова глава в нашите отношения, защото преминаваме от съдебен спор към сътрудничество в областта на въздухоплавателните средства след 17 години спорове“, допълва тя, цитирана от Ройтерс.

Междувременно американският търговски представител Катрин Тай заяви по време на видеоразговор във вторник, че се „разрешава дългогодишният търговски дразнител в отношенията между САЩ и Европа“.

„Вместо да се бием с един от най-близките си съюзници, най-накрая се обединяваме срещу обща заплаха“, добавя тя, имайки предвид Китай.

Отношенията между ЕС и САЩ достигнаха най-ниската си точка по време на мандата на Доналд Тръмп в Белия дом. Тръмп често критикуваше Европа и обвиняваше ЕС, че е по-лош от Китай с търговските си практики.

Тръмп наложи мита на стойност 7,5 млрд. долара върху европейски продукти, след като Световната търговска организация (СТО) реши, че ЕС е дал несправедливи субсидии на Airbus. Малко след това ЕС наложи мита на стойност 4 млрд. долара върху американски продукти на базата на друго решение на СТО, според което САЩ са предоставили незаконна помощ на Boeing.

Голяма част от дискусиите по въпроса през последните седмици се съсредоточиха върху прозрачността на субсидиите и върху това дали на Франция, Германия и Испания трябва да бъде разрешено да продължат да предоставят на Airbus „подлежащи на изплащане инвестиции“ – на практика ефективни кредити за разработване на нови модели самолети, като Airbus връща повече или по-малко пари , в зависимост от успеха на новия модел.

Досега Франция, Германия, Великобритания и Испания не са публикували подробности за договорите, по силата на които предоставят на Airbus „изплащаеми инвестиции“. Те твърдят, че Вашингтон също предоставя непряка помощ на Boeing по тайни отбранителни договори. 

ЕС и САЩ са се споразумели за набор от принципи, за да се избегне прекомерното субсидиране на конкурентните авиационни гиганти.

Акциите на Boeing поскъпнаха с 0,6% в предварителната търговия във вторник сутринта, докато акциите на Airbus, котирани на борсата в Париж, се търгуваха с 0,5% ръст.

Спорът между Airbus и Boeing е една от най-продължителните битки в историята на Световната търговска организация (СТО). Двете страни признаха, че ситуацията може да се влоши при липса на договорка и на фона на стремежа на двете страни в спора да установят по-тясно сътрудничество срещу китайския модел на държавен капитализъм. Еврокомисарят по търговията Валдис Домбровскис проведе разговори с търговския представител на САЩ Катрин Тай и търговския министър Джина Раймондо в дните преди срещата на върха в момент, в който двете страни се стремяха да постигнат споразумение. 

Компаниите от двете страни на Атлантическия океан отдавна призовават за решение, а темата придоби по-голяма спешност, след като през октомври 2019 г. САЩ наложиха мита върху европейски износ на стойност 7,5 млрд. долара, докато през миналата година ЕС наложи допълнителни мита върху внос от САЩ за 4 млрд. долара. И двата пакета от мерки бяха в съответствие с решенията на СТО в полза на всяка страна.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:40 | 11.09.22 г.
fallback