Скоростта на възстановяването на САЩ от Covid-19 кризата остави ръководителите, инвеститорите и икономистите да се борят да интерпретират дали недостигът на работна ръка, или нарастващите цени сочат към краткосрочна икономическа лятна гореща вълна или по-дълъг период на опасна инфлация.
Някои от най-големите компании в страната приветстват силата на възстановяването в последните съобщения за печалбите. Те отказват да прогнозират дали бързото разпространение на ваксинацията и масивният фискален стимул ще създадат проблеми на корпоративна Америка, пише FT.
„През втората половина на годината вероятно ще има по-голяма несигурност“, предупреждава Дъг Макмилън, главен изпълнителен директор на Walmart. Той забелязва силата на потребителските разходи, както и и перспективата, че повишените нива на спестяване ще доведат до по-продължително силно търсене.
Производителят 3M е сред малкото компании, които говорят за „огромна инфлация“ в разходите за труд, транспорт и някои суровини, макар и да подчертават, че още не са вдигнали цените за клиентите в отговор.
Някои неотдавнашни икономически данни дават тревожни сигнали, като скока на потребителските цени, въпреки че двигателите на тези повишения може да са преходни. Това включва рязкото поскъпване на самолетните билети, след като американците отново започнаха да пътуват, и по-голямото търсене на употребявани автомобили, породено от недостига на чипове, който на практика блокира производството на нови превозни средства.
Неочаквано слабото създаване на работни места миналия месец също разкрива обърканата картина.
„Пандемията сегментира пазара, порази тежко някои индустрии, а други остави непокътнати“, коментира Нила Ричардсън, главен икономист на ADP. Тези различия са очевидни в печалбите на компаниите. Рязкото увеличение на цените на дървения материал се отразява негативно на индустрията с ремонти и направи си сам сектора, а веригите за облекло предупреждават, че недостигът на шофьори може да поддържа разходите за транспорт „упорито високи“ през цялата година.
„Отдавна е очевидно, че ще има скок в цените през пролетта и лятото тази година. Въпросът не е дали цените ще се повишат в краткосрочен план – те вече се повишиха. Въпросът е колко ще продължи това“, коментира Гершон Дистенфелд от AllianceBernstein.
Въпреки широко разпространените доказателства за недостиг на работници, компании, включително Disney и Home Depot, изразяват увереност, че могат да осигурят персонал, за да отговорят на съживяването на потребителското търсене, като същевременно прехвърлят по-високите разходи на клиентите.
Затегнатият пазар на труда засяга някои работодатели, тъй като комбинация от фактори затруднява намирането на персонал, включително по-високите обезщетения за безработица, недостиг на грижи за деца и факта, че някои работници се притесняват да търсят работа, защото вирусът все още се разпространява.