Една година след първия голям спад, свързан с коронавируса, търсенето на бензин в САЩ нараства. Въпреки това възстановяването до предпандемичните нива става бавно, съобщава IHS Markit.
Продажбите на бензин в САЩ през седмицата, приключила на 20 март, са с 10,1% по-големи от тези, отчетени през същия период на 2020 г., според седмичното проучване OPIS Demand, което засяга над 25 000 бензиностанции из цялата страна. В същото време продажбите остават с 16% по-ниски спрямо нивата отпреди пандемията.
„Увеличеното търсене на гориво на годишна база от март 2020 г. със сигурност е добра новина относно възстановяването на икономиката и началото на връщането към нормалния начин на живот за американците“, коментира Брайън Норис от IHS Markit. „Но истинската мярка за възстановяването ще бъде връщането към нивата отпреди пандемията. Там напредъкът остава бавен и, гледайки бензина, ни предстои още доста път“, добавя той.
Преди седмицата, приключила на 20 март, продажбите на бензин се колебаят между 15% и 18% под нивата от предходната година. Единственото изключение от началото на тази година е седмицата, приключила на 20 февруари, когато търсенето се понижава на годишна база с 22,4% на фона на въздействието на рязкото застудяване в южните щати.
Ръстът в продажбите на бензин на дребно през седмицата до 20 март не се дължи на значително увеличение на търсенето, а по-скоро отразява мащабния спад, наблюдаван през същия период на изминалата година. През въпросната седмица търсенето се свива с 23,6% спрямо същия период на 2019 г.
Продажбите варират според региона. Югозападните щати отчитат ръст от 15% спрямо година по-рано. В същото време югоизточната част на САЩ регистрира увеличение от 8,6 на сто.
На щатско ниво също се наблюдава голяма разлика. В Калифорния търсенето на бензин нараства с 14,6% спрямо година преди това, като обемите все още остават с 22,7% под нивата за същата седмица през 2019 г.
Във Флорида ръстът достига 6,4%, тъй като властите не бързах да въвеждат по-строги ограничителни мерки, свързани с коронавируса. Спрямо 2019 г. търсенето в този щат остава с 11,2% по-ниско.
Според IHS Markit още това лято продажбите могат да се възстановят до нивата от 2019 г. на фона на политиката на Вашингтон относно ваксинациите. Въпреки това все още предстои да се определят трайните въздействия на пандемията върху работата, начина на живот и потребителските навици.
Сегашните очаквания не отчитат продължителните ефекти на безработицата, хибридните модели на работа, които позволяват на много хора да работят от домовете си, изтъкват от IHS Markit.