Американският производител на самолети Boeing се опасява за повече от една трета от поръчките за своя самолет с голям капацитет 777X поради по-нататъшното забавяне в развитието. Групата изчисли обема на поръчките си в понеделник само на 191 машини от този тип, с 38 процента по-малко от заявеното на уебсайта на групата. Тъй като първата доставка на модела е отложена за края на 2023 г., някои клиенти могат да се откажат от своите поръчки.
Boeing обясни изоставането с поръчките със счетоводно правило, според което групата трябваше да премахне застрашените поръчки от списъка, предава DPA.
Boeing обяви допълнителни забавяния в разработването и одобрението на модела си през миналата седмица. С отлагането за края на 2023 г. първата доставка сега е с около три години зад първоначалния график. В края на 2020 г. Boeing отчете и еднократен ефект заради това забавяне от 6,5 милиарда долара, което означаваше, че компанията трябва да отчете рекордната загуба от 11,9 млрд. долара за цялата година.
В изявление до Американската комисия по ценни книжа и борси Boeing предупреди, че може да има още по-високи суми за отписване, ако се стигне до нови анулирания, съкращаване на производството и проблеми с тестовете.
777-9 е първият нов модел на производителя на самолети след две фатални катастрофи, които доведоха до приземяването на неговите 737 Max. Тъй като компанията работи за възстановяване на своята репутация за безопасността и техническата способност, новият самолет ще бъде подложен на засилен контрол от регулаторите, авиокомпаниите и инвеститорите.
777X е енергийноефективно ново издание на дългогодишния бестселър Boeing 777. Машини с този размер се използват при полети на дълги разстояния и според разчетите на индустрията този бизнес ще бъде последният, който ще се възстанови от спада в резултат на коронавирусната криза. Boeing значително намали производството на 777 и 777X, както и на по 787 Dreamliner. Европейският му конкурент Airbus направи същото със своите модели A350 и A330neo.
Има опасения, че самолетът е твърде голям за днешните авиокомпании. 777-9 е по-дълъг от емблематичния 747 на Boeing и е първият двумоторен джет, създаден за 426 души в стандартното разположение. Това е и най-скъпият самолет на компанията, който се предлага за 442.2 милиона долара преди обичайните отстъпки.
777X беше показан на авиошоу в Дубай през 2013 г. и оттогава продажбите се забавиха. Дългоочакваните поръчки от Китай не се осъществиха заради търговското напрежение.
„Усещането е, че самолетът е твърде голям за повечето пазари, за повечето авиолинии“, казва Джордж Фъргюсън, авиационен анализатор от Bloomberg Intelligence.
Основният клиент на Boeing – арабската авиокомпания Emirates, вече посочи, че ще прехвърли допълнителна част от своите поръчки от 777X на "Dreamliner". Обикновено авиокомпаниите могат да се оттеглят от поръчките, ако доставката на самолетите се забави с повече от година. В резултат на това Boeing вече трябваше да изтрие от инвентара си поръчки за повече от 1100 бройки на своя самолет 737 Max за средни разстояния, след като компанията не успя да достави модела повече от година и половина след две фатални катастрофи и официална забрана за излитане.