fallback

Изборната нощ в САЩ - безпрецедентно изпитание за американските телевизии

Натискът ще бъде върху коментаторите в студиото, които захранват електронната медия с оценки и резултати

22:32 | 29.10.20 г. 2

Снимка: Veejay Villafranca/Bloomberg

Американските телевизионни канали се готвят за безпрецедентна и със сигурност удължена изборна вечер на 3 ноември, усложнена от мащаба на гласуването по пощата и растящото недоверие към медиите, с риск победител да бъде обявен твърде рано.

Телевизиите си спомнят 7 ноември 2000 г. и завоят на 180 градуса, който трябваше да направят, след преждевременното обявяване на победа за Ал Гор в ключовия щат Флорида. Това беше кошмар за доверието в тях.

Както на всички избори, натискът ще бъде върху т. нар. "дисижън дескс" или "коментатори в студио" - екипи от статистици и анализатори. Събрани от всеки голям телевизионен канал, те захранват електронната медия с оценки и резултати.

От дълго време тези екипи разчитаха главно на анкетите на изхода на избирателните секции - екзит половете, за да направят надеждни прогнози за победителя.

Но "вече не е така", предупреждава Костас Панагопулос - преподавател по политология в частния университет "Нортийстърн" в Бостън, който работи с екипите на телевизия Ен Би Си. Причината е, че според повечето оценки, най-малко половината от избирателите вече са дали гласа си преди изборния ден, при около 14 процента през 2000 г.

Гласуването по пощата или предварителното лично гласуване, които вече ставаха популярни преди пандемията, бяха ускорени заради здравната ситуация.

"Готови сме да броим в продължение на дни, дори на седмици. Това направихме по време на първичните избори", обявява Джо Ленски, управител на "Едисън рисърч". Той предоставя на телевизионните канали Ей Би Си, Си Би Ес, Ен Би Си и Си Ен Ен прогнози и данни от допитвания и преброени гласове, които са суровина за техните коментатори в студио.

Джо Ленски, който ще разполага с 3000 души, мобилизирани на 3 ноември, припомня също, че няколко щати, сред които ключовите Уисконсин и Пенсилвания, по закон не могат да започнат да броят предварително подадените гласове преди самия изборен ден.

"Дали американските медии ще обявят истинския победител вечерта след изборите? Не разчитайте на това", написаха в  материал за в. "Гардиън" няколко бивши председатели на американската асоциация по политически науки.

"Въпреки несигурността, свързана с голям брой бюлетини, медиите ще се конкурират за обявяване на резултата и за привличане на вниманието на телевизионните зрители в изборната вечер", притесняват се те.

"Ние не се съревноваваме", увери Сам Фийст - ръководител на бюрото на Си Ен Ен във Вашингтон, на кръгла маса, организирана от асоциацията "ПЕН Америка". "Това би било контрапродуктивно за всички ни. Знаем, че трябва да изчакаме излизането на числата".

Влиятелният шеф на бюрото на "Фокс нюз" Арнън Мишкин знае, че в изборната вечер е възможно да бъдат направени декларации за предварителните резултати от единия или другия предизборни екипи, "което ще ни усложни живота", каза той по време на дискусията.

В такъв случай, "се съсредоточавате върху това, което показват цифрите", без да слушате медийния шум, казва той.

Ванита Гупта - председателка на асоциацията за защита на човешките права Leadership Conference on Civil and Human Rights  дори публично изрази загриженост, че "Фокс нюз" - най-гледаният консервативен новинарски канал в САЩ, ще поддаде на натиска на  екипа на Тръмп и ще обяви победа преждевременно.

"Почтеността на нашето бюро е безупречна", каза за АФП "Фокс нюз", който от 2018 г. разполага със собствена статистическа система, разработена съвместно с агенция "Асошиейтед прес".

Подобно на платформата, създадена от "Едисън рисърч", телевизията е интегрирала в своите модели обширни анкети сред избиратели, гласували предварително. Тази година това е необходимост, още повече, че тези бюлетини са подадени масово за кандидата на демократите Джо Байдън.

Въпреки тези усилия, телевизиите са наясно, че тези избори под знака на пандемията се случват на фона на растящо недоверие към медиите и след месеци на изявления от лагера на Тръмп за така и недокументирания предполагаем риск от измами при предварително гласуване.

В тези условия, основните медии имат задължението "да са прозрачни" и да образоват, според Сам Хийст.

"Дори да няма победител вечерта след изборите, това не означава, че нещо не е както трябва", казва той.

"Никога резултатите от изборите не са ясни вечерта след вота, дори в нормални времена", подчертава Джо Ленски, който припомня, че през 2004 г. Джордж Буш беше обявен за победител чак на следващата сутрин.

"Тази година", казва той, "ще е нужно още по-голямо търпение".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:18 | 11.09.22 г.
fallback