В края на септември губернаторът на Калифорния Гавин Нюсъм обяви, че продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене ще бъде забранена от 2035 г. като част от усилията за намаляване на въглеродния отпечатък. Този ход беше похвален както от природозащитниците, така и от автомобилните производители - последните вече са ангажирали милиарди долари за изграждане на електрифициран автопарк. Но има един проблем, който Калифорния може да иска да поправи до 2035 г. Става въпрос за доставките на електроенергия, пише Oilprice.
През август щатът се сблъска с първите прекъсвания на електрозахранването за последните две десетилетия, тъй като жегата доведе до скок в потреблението на електроенергия. Това от своя страна разкри един съществен проблем - търсенето на енергия в щата надвишава предлагането - включително вноса на електроенергия - и предизвика дебат за това дали Калифорния не е увеличила капацитета си за генериране на възобновяема енергия твърде агресивно, забравяйки за сигурността на доставките.
Дебатът е важен, тъй като Калифорния планира да пусне милиони електромобили по пътищата си за по-малко от две десетилетия. Тези електромобили ще увеличат търсенето на електроенергия и не е ясно как щатът ще може да отговори на по-голямото потребление. Междувременно Калифорния ще продължи да разширява своя капацитет на възобновяеми енергийни източници (ВЕИ), но вероятно не и капацитета газовите съоръжения за производство на електроенергия. Според някои това може да е проблем, тъй като газът осигурява основното базово натоварване, когато слънчевата и вятърната енергия не могат да захранват мрежата. Други обаче отхвърлят такива опасения.
Президентът на California Independent System Operator, който управлява щатската преносна електрическа мрежа, наскоро заяви, че проблемът е по-сложен, отколкото някои изобщо са си представяли. Недостигът на внос на енергия и най-вече фактът, че мрежата на Калифорния работи „твърде близо до маржа“ са в основата на прекъсванията.
В интервю за LA Times Стивън Берберих споделя, че моментът на прекъсването на електрозахранването е бил очакван, тъй като е практика предлагането да изостава от търсенето и единствено вносът на енергия успява да покрие разликата.
„В случая ВЕИ не са основният проблем“, подчертава Берберих.
И все пак възобновяемата енергия предоставя някакъв вид подобрение под формата на съоръжения за съхранение, което според Берберих може да помогне за проблема с натоварването. Те обаче няма да го решат сами. Соларната енергия, отбеляза той, не е на разположение денонощно. Всъщност „слънчевата енергия практически няма стойност в нетните пикови часове, вечер“, подчертава Берберих. Тази липса на постоянство преследва слънчевата - и, може би в по-малка степен, вятърната енергия - от години. Съоръженията за съхранение на енергия като батериите стават все по-големи и по-ефективни, но им предстои дълъг път, преди да могат напълно да заменят електроцентралите с постоянен запас от гориво.