Коронавирусът промени сериозно ежедневието навсякъде, включително и в САЩ. Сред най-непосредствените последици от кризата са радикалните промени в начина, по който хората харчат парите си.
Стълбовете на американската промишленост на практика спряха за няколко седмици. Самолетите, ресторантите и спортните зали изведнъж се изпразниха. В много щати предприятията, които се смятат за несъществени - включително търговците на луксозни стоки и голф игрищата - бяха принудени да затворят, пише New York Times.
„Това е най-резкият спад на потребителските разходи, който някога сме виждали“, коментира ситуацията Люк Тили, главен икономист от Wilmington Trust.
Всички класации в тази статия са базирани на анализ на New York Times по данни от Earnest Research, която проследява и анализира покупките чрез кредитни и дебитни карти на близо шест милиона души в САЩ. Въпреки че данните не включват парични трансакции и следователно не отразяват всички продажби, информацията предоставя ясна картина на въздействието на вируса върху икономиката на страната.
Някои компании като Walmart, Amazon и Uber Eats отчитат резки скокове при покупките. Клиентите на много други бизнеси обаче просто са спрели да харчат, показват данните.
Посоката и начинът, по който американците харчат парите си, определят кои компании ще оцелеят и ще имат работа. През последните седмици над 16 милиона работници в страната подадоха заявления за помощи заради безработица. С неясен хоризонт по отношение на края на пандемията потребителските разходи вероятно ще останат коренно променени в продължение на много месеци.
Тъй като ресторантите затвориха врати и хората си останаха вкъщи през март, хранителните магазини се сблъскаха със сериозно нарастване на търсенето. За 7-дневния период, който приключи на 18 март, продажбите на хранителни стоки са се увеличили със 79% спрямо предходната година. Особено голям ръст на търсенето отбелязват продукти като тестени изделия, брашно, тоалетна хартия и сапун. Полуфабрикатите и консервите отново се върнаха на мода.