Американският производител на самолети Boeing временно спира производството на своя кризисен модел 737 Max. Така конкурентът на Airbus отчита последиците на все по-дългия процес на пререгистриране на самолета. След двудневни обсъждания ръководството на Boeing обяви прекратяването на производството в понеделник след приключване на борсовата сесия, предаде DPA.
"В резултат на нашата преоценка беше взето решение да се приоритизира доставката на складираните самолети и от следващия месеца да се спре временно производството на 737 Max", се подчертава в изявлението на самолетострителя. На този етап не се предвиждат съкращения, се казва още в изявлението.
След две катастрофи в Индонезия и Етиопия с почти 350 смъртни случая 737 Max бе спрян за полети по целия свят от март. Дотогава моделът беше бестселър за Boeing и затова американската компания продължи да произвежда машините. След спирането на полетите обаче Boeing сви производството от 52 на 42 самолета на месец.
Но междувременно около 400 самолета вече са на склад, а пререгистрацията се забавя. Компанията вече не знае какво да предприеме с готовите машини. Проблемът е не само с паркирането им - обширната поддръжка на самолетите, които не са доставени, също не е евтина. За тях трябва да се полагат грижи, за да не се повредят.
Тези проблеми вече предизвикаха ново ценообразуване на борсата. Цената на акциите на производителя загуби до три процента след обявяването на решението. „Те продължиха да дават обещания, които не спазиха", разкритикува компанията анализаторът от Bank of America Рон Епщайн. „Мениджмънтът не контактува добре публично и е загубил доверието на инвеститори и клиенти“, пояснява още той.
Едва през миналата седмица председателят на Федералната авиационна администрация на САЩ Стив Диксън призова изпълнителния директор на Boeing Денис Мюленбург да спре да споменава края на годината като вероятната дата за одобрение за самолета от страна на агенцията. През последните няколко месеца Boeing многократно предоставяше информация за напредъка, постигнат в повторното тестване на реактивния самолет, като повишаваше очакванията самолетът скоро да може да бъде използван. Междувременно средата на февруари е най-ранната възможна дата за възобновяване на полетите.
Но дори ако авиационната администрация отново одобри 737 Max, това ще позволи полети само в САЩ. Тъй като очевидно не всичко е било гладко, когато Max беше одобрен за първи път от FAA, надзорните органи по света обявиха собствени проверки и не възнамеряват да разчитат на вота на FAA, както правят обикновено.
Европейската агенция EASA вече намекна, че вероятно нейно положително решение ще се забави шест седмици след положително решение на FAA. Китайските власти също имат сериозни опасения. Това представлява голям проблем за Boeing, защото нискотарифните авиокомпании в азиатската страна разчитат в голяма степен на Max.