Някои американски компании в Китай ускоряват процеса на прекратяване на своята инвестиционна дейност в рамките на втората по големина икономика в света, тъй като увеличаващите се мита продължават да вредят на бизнеса им, сочи проучване, публикувано от Американската търговска камара в Шанхай.
Повече от една четвърт от анкетираните, или 26,5%, заявиха, че през изминалата година са пренасочили инвестиции, първоначално планирани за Китай, към други региони, съобщава CNBC.
Това е увеличение с 6,9 процентни пункта спрямо миналата година, се казва в доклада на AmCham, като се отбелязва, че технологичната, хардуерната, софтуерната и сервизната индустрия са извършили най-много промени в своята инвестиционна дестинация.
Изследването, проведено в партньорство с PwC, засяга 333 членове на Американската търговска камара в Шанхай. То е проведено от 27 юни до 25 юли - през периода, когато президентът на САЩ Доналд Тръмп и китайският държавен глава Си Дзинпин се съгласиха да възобновят търговските преговори и преди последното повишение на митата.
Американските компании в континенталната част на Китай също заявиха, че ограниченията за достъп до местния пазар затрудняват осъществяването на техния бизнес.
Попитани за най-добрите възможни сценарии в текущите търговски преговори, повече от 40% от анкетираните споделят, че по-големият достъп до вътрешния пазар ще бъде най-важният резултат за подпомагане на бизнеса им. Други 28% определят подобрените условия относно защитата на интелектуалната собственост като ключови.
Третият най-очакван резултат от търговските преговори, според анкетата, са „увеличените покупки на стоки от САЩ“ - с 14,3% посочват това.
Забранен пазарен достъп
Едно от основните оплаквания на американските компании относно тяхната дейност в Китай е, че много отрасли са затворени за чуждестранни предприятия. В отворените сектори е трудно да се конкурира с държавни компании или частни дружества, които могат да се възползват от местните връзки или политики.
Твърденията за принудителен пренос на важни технологии към китайския бизнес и липсата на защита на интелектуалната собственост са само част от предизвикателствата, пред които американските фирми са изправени в Китай.
Последното проучване на AmCham, установява, че достъпът до местния пазар остава един от основните проблеми, с които се сблъскват компаниите, като повече от половината анкетирани, или 56,4%, споделят, че получаването на лицензи става изключително трудно.
По отношение на индустриите най-търсен е достъпът до банковия, финансовия и застрахователния сектор в Китай. Мнението на цели 81% от анкетираните в този сектор, които търсят по-добра бизнес среда, контрастира с обявленията на Пекин, че ще облекчи правилата за чуждестранна собственост във финансовия сектор. Някои мерки включват разрешаване на мажоритарната чуждестранна собственост в местно предприятие и увеличаване на чуждестранната собственост върху местните акции.
Митата, които вредят на американските компании
Американското бизнес присъствие в Китай остава силно, като американските компании и техните партньори отговарят на повече от 450 милиарда долара продажби в азиатската страна, според доклад на изследователската компания Gavekal Dragonomics.
Анализът също така сочи, че стойността на продажбите е повече от два пъти стойността на американския износ на стоки и услуги за Китай.
Но митата, наложени от двете страни, удрят приходите и карат някои американски дружества да променят стратегията си за Китай.
Малко над половината от анкетираните посочват, че приходите им са намалели в резултат на повишените мита. Една трета от тях приписват спад между 1% и 10% от приходите си на по-високите мита.
Въпреки това докладът подчертава, че общата рентабилност не е спаднала през 2018 г.
Нивата на песимизъм се покачиха с 14 процентни пункта до около 21% - анкетираните се чувстват по-малко оптимистични за перспективите за 2019 г., което се дължи отчасти на забавянето на вътрешната икономика.
Все пак има светлина в тунела
Проучването обаче намира някои области на оптимизъм сред анкетираните.
Категорията лекарства, медицински изделия и науки се нарежда сред отраслите с най-много анкетеирани, отчитащи ръст на приходите през миналата година. Този сектор също се класира на второ място сред най-оптимистичните за 2019 г.
В доклада на AmCham се посочва, че положителната перспектива е „вероятна поради промени в правителствената политика, включително ускорено одобрение на чуждестранни лекарства“.
Повече от две трети от компаниите в хранителната промишленост и селското стопанство планират да увеличат инвестициите през 2019 г., повече от всяка друга индустрия.
Компаниите за търговия на дребно също възнамеряват да инвестират повече в Китай, особено в по-малките градове, където много анализатори все още виждат голяма възможност за растеж.
Бизнесът обаче се готви за дълга търговска война между двата икономически гиганта. От анкетираните мениджъри 35% очакват напрежението в търговията да продължи още от 1 до 3 години, докато близо 13% смятат, че ще продължи от 3 до 6 години. Около 17% са били още по-песимистични и прогнозират, че търговският конфликт ще се задържи за неопределено време.