Това е най-голямото придобиване на петролния пазар от четири години: американският гигант Chevron купува добивното дружество Anadarko от Тексас за общо около 50 млрд. долара, обяви групата в петък.
За тази цел Chevron предлага по 65 долара на дял от Anadarko. Сделката трябва да се състои от микс от пари в брой и акции. Съществуващите акционери на американската компания трябва да получат 0,3869 акции на Chevron плюс 16,25 долара в брой. Anadarko отдавна се смята за желана цел за поглъщане от т. нар. Big Oil (големите петролни концерни), не на последно място заради своя LNG отдел (втечнен природен газ), коментира Bloomberg.
Това е втората мега-сделка за кратко време. Едва през миналото лято британският петролен гигант BP обяви, че ще поеме бизнеса с шистов петрол на минния гигант BHP за 10,5 млрд. долара.
Петролните компании се подготвят с придобиванията за бързо променящото се бъдеще на своята индустрия. Смята се, че световното търсене на петрол все още ще нараства до средата на 30-те години.
Но в дългосрочен план основната дейност на добивните гиганти се променя. Преди всичко, газовият бизнес става все по-важен във времената на активната политика в областта на климата. Освен това многонационалните компании се препозиционират след кризата с цените на петрола през 2016 г. Освен добива и продажбата на петрол, това включва и разширяване в други бизнес сфери.
Ето защо придобиването на Anadarko е от голям смисъл за Chevron по няколко причини: първо, американската група получава също така завода за втечнен природен газ в Мозамбик, край чийто брегове е установен толкова много втечнен природен газ, че може да снабдява Европа за цели десет години.
Второ, Anadarko притежава значителен портфейл от дълбоководни нефтени находища в Мексиканския залив. Цените на дълбоководните сондажи са намалели наполовина от 2014 г. насам. Днес някога много скъпите проекти в морето са по-евтини, по-прости, по-малки - и по този начин по-изгодни.
Chevron е втората по големина петролна компания в САЩ след Exxon Mobil. От кризата преди пет години насам калифорнийската компания съкрати близо 18 000 от почти 65 000 работни места по света. Но днес Chevron не е напълно възстановена. Приходите на групата преди кризата през 2014 г. бяха 211 млрд. долара, в сравнение със само 166 млрд. през миналата година.
За сметка на това компанията е много по-рентабилна и през 2018 г. отчете печалба от почти 15 млрд. долара. А през 2014 г. с много по-високи приходи печалбата бе само с 3 млрд. долара по-висока.