„Аз съм човек на митата", написа американският президент Доналд Тръмп в Twitter, обръщайки се към Китай в началото на декември и подгрявайки търговския спор между двете големи сили. В нощта срещу понеделник Тръмп отложи следващото увеличение на митата, но това не променя голяма част от схващанията му по темата.
Най-малко след неотдавнашната заплаха за повишаване на 25-процентното мито за германските автомобили и евентуално класифициране на европейския внос като риск за националната сигурност внимание на тези заплахи следва да обърнат и европейските, но преди всичко и германските компании.
В никоя друга западна индустриализирана страна компаниите не са толкова силно зависими от чуждите си пазари, както в Германия. Като цяло големите компании от индекса Dax увеличиха продажбите си през изминалата фискална година с около два процента до 1,4 трилиона евро. Според изчисленията на Handelsblatt компаниите са генерирали 79% от тази сума в чужбина, което представлява 1,1 трилиона евро. Преди 30 години делът на Германия в това отношение все още беше малко над 50%.
Нещата не изглеждат много по-различно във „втората и третата лига“: 70-те най-големи компании в по-нисшите индекси също имат чуждестранен дял от над 70%. Сред тях са глобализирани световни пазарни лидери в ниши, като производителят на професионални кухни Rational и автомобилните доставчици Leoni и Dürr.
Най-важният външен пазар за германските големи корпорации са САЩ. Тук компаниите от Dax са генерирали през изминалата година всяко пето евро (22%), докато в Германия делът на генерираните приходи е малко под 21%. Независимо дали става дума за автомобили - BMW и Daimler, свързаната с тях електроника от Continental или лекарствата от Bayer - почти всички компании са увеличили пазарните си дялове в Америка през последните години.
За 16 от 25-е компании в DAX (банките и застрахователните компании не постигат продажби, сравними с индустриалните компании) Америка допринася повече за бизнеса, отколкото Германия. Bayer, SAP, Fresenius Medical Care, Merck, Heidelberg Cement, Linde и Adidas генерират дори повече от два пъти повече приходи в САЩ, отколкото на германския вътрешен пазар.
„Много компании от DAX сега са глобални компании, базирани в Германия“, казва Хюбърт Барт, главен директор на за Германия на EY. Но този модел на успех е застрашен - в новите времена на протекционизъм с мита и контрамита.
Други важни за продажбите региони не могат да компенсират предстоящите ограничения на американския пазар. Германия е наситен пазар и не предлага възможности за развитие. В Китай - с дял от продажбите на малко под 16% след САЩ и Германия, превръщайки се в третия по важност единен пазар, много компании генерират високи продажби. За трите автомобилни производителя, за Infineon и за Covestro, страната е дори най-важният външен пазар.
Но за първи път от две десетилетия на този пазар няма растеж – на фона на повече ограничения, наложени от китайското еднопартийно правителство и намаляващо потребителско търсене. Потенциалът е изчерпан, времето на двуцифрени годишни ръстове на продажбите остана в миналото. А нова страна с калибъра на китайския бум не се задава.
"В краткосрочен и средносрочен план други пазари няма да могат да компенсират ограниченията на търговията в САЩ", казва Питър Бартелс, директор на поделенията за семейния бизнес, индустриите и дигитализацията в консултантската фирма PwC.
Само BMW, Daimler и VW постигнаха в САЩ приходи от продажби от малко под 100 млрд. евро през изминалата финансова година. През последната година те са продадали около 1,3 милиона превозни средства на американски потребители и предприятия, от които почти 700 000 бяха внесени от Европейския съюз, а 470 000 по-специално от Германия.
Моделите на марките Audi и Porsche на VW и на BMW са 100% внесени в САЩ - и следователно ще бъдат най-силно засегнати от 25%-те мита, с които заплашва американският президент Доналд Тръмп.