Американското министерство на търговията изпрати окончателния си доклад за ефекта на автомобилната индустрия в страната върху националната сигурност, заключенията от който биха могли да доведат до нови по-високи мита върху вносните автомобили и части, съобщава Ройтерс.
Късно в неделя говорител на министерството заяви, че няма да бъдат представяни подробности около доклада върху националната сигурност, който е бил предаден на президента Доналд Тръмп от министъра на търговията Уилбър Рос. Съобщението за доклада бе направено два часа преди изтичането на 270-дневния срок за неговото предаване, съобщава Ройтерс.
Сега Тръмп разполага със срок от 90 дни, за да реши дали да действа в съответствие с предписанията, които според автомобилната индустрия включват най-малко мита върху вече сглобените автомобили или върху технологиите и компонентите, предназначени за производство на някои определени видови коли, сред които и електрически.
Докато се очакваше решението на търговското министерство, индустрията поде масивна лобистка кампания срещу него. Според бизнеса евентуалните мита, които се очаква да бъдат до 25%, ще оскъпят превозните средства с хиляди долари и дори може да се стигне до загуба на работни места в американската икономика.
От асоциацията на производителите на автомобилни части предупредиха, че митата ще доведат до по-малко инвестиции в САЩ и то във време, когато индустрията вече е ударена от намаляването на продажбите, митата върху стоманата и алуминия и налозите върху вноса на автомобилни части от Китай.
Министерството на търговията започна разследването си през май 2018 г. по искане на Доналд Тръмп. Неговата задача бе да определи ефектите от автомобилния внос върху националната сигурност.
Според доклад на неправителствената организация Center for Automotive Research най-лошият сценарий с въвеждане на мита от 25% ще струва на САЩ 366 900 работни места в автомобилната и свързаните ѝ индустрии. В същото време леките автомобили в САЩ ще поскъпнат средно с до 2750 долара.