Потребителските нагласи относно икономическото развитие на САЩ се понижиха през декември по-силно от очакваното в резултат най-вече на рязко влошаване на очакванията за представянето на американската икономика в бъдеще, показват резултат от последно проучване на компанията Conference Board.
Индексът на потребителското доверие падна до 128,1 пункта от 136,4 пункта през ноември и консенсусната прогноза за индекс на ниво от 133,7 пункта. Това е най-ниско ниво на доверието на американските потребители от юли насам и след като само два месеца по-рано (през октомври) потребителските нагласи достигнаха най-високо ниво от септември 2000-а година (индекс на ниво от 137,9 пункта).
"Потребителското доверие се понижи през декември, следвайки по-умереното снижение през ноември", посочи Лин Франко, която е директор на проучването на Conference Board. "Отслабнаха очакванията на американците относно перспективите за работа и за бизнес условия в страната, но все още предполагат, че икономиката ще продължава да се разширява със солидно темпо в краткосрочен план. Въпреки че потребителите приключват 2018 г. на силна основа, спадът в очакванията им отразява нарастващата загриженост, че темпът на икономически растеж ще започне да се забавя през първата половина на 2019 година", допълва Лин Франко, цитиран от БНР.
Индексът, измерващ оценката на американските потребители за текущите икономически условия в страната (въз основна на тяхната оценка за текущите бизнес и условия на трудовия пазар), се понижи слабо през декември до 171,6 пункта от 172,7 пункта през ноември, докато индексът на потребителски очаквания за икономическата активност през следващите шест месеца (въз основна на краткосрочните бъдещи очаквания за доходите, бизнес и условията на трудовия пазар) се срина рязко до 99,1 пункта от 112,3 пункта през предишния месец.
Процентът на потребителите, които определят като "добри" настоящите бизнес условия се понижи през текущия месец до 37,2% от 42,0% през ноември, докато процентът на американците, определящи бизнес условията като "лоши", се увеличи до 11,3% от 10,7%.
Потребителският оптимизъм относно бъдещите бизнес условията в краткосрочен план също бележи известно понижение, като процентът на анкетираните, които очакват подобряване на условията за бизнес през следващите шест месеца, се понижи от 21,9% до 18,3% при известно увеличаване от 8,3% до 9,7% на тези, които прогнозират влошаване на бизнес условията в близко бъдеще.
Индексът на компанията Conference Board, определящ като "трудно" намирането на работа в САЩ, се понижи през декември до 11,6% от 12,6%, докато индексът, определящ наличието на работни места като "изобилно", се понижи до 46,2% от 46,8%.