Президентът на САЩ Доналд Тръмп ще проведе разговор с китайския си колега Си Дзинпин по-късно днес в рамките на срещата на Г-20, която се провежда в Буенос Айрес. Много американския компании вече се надяват постигането на споразумение в търговския спор между Вашингтон и Пекин да бъде резултатът от тази среща, пише CNN.
Въпреки евентуалното желание обаче от страна на Китай за постигането на сделка след разговорите, то шансовете за това всъщност не изглеждат особено големи.
В четвъртък Тръмп посочи пред репортери, че е “много близо до това да направи нещо с Китай”, споменавайки че “в момента имаме милиарди и милиарди долари, идващи в американската икономика от наложените мита и такси”.
Вероятно е изказването на американския лидер всъщност да подразни Пекин и трябва да се има предвид, че евентуална ескалация на търговската война би усложнила допълнително работата на вече затруднените американски компании.
По данни на FactSet 57 компании от индекса S&P 500 получават над 10% от приходите си от осъществените продажби в Китай. Списъкът е доминиран от технологичните гиганти като Qualcomm, Texas Instruments, Nvidia, Apple и Microsoft.
Някои потребителски компании също са заложили сериозно на азиатската страна. Tiffany, McDonald’s, Starbucks, Nike - всички те осъществяват повече от 10% от продажбите си в Китай.
И не само технологичните и потребителски компании ще бъдат засегнати от ескалация на търговското напрежение - производителят на бойлери A.O. Smith, производителят на авточасти Aptiv, компании като Boeing, Chevron и 3M - всички те реализират поне 10% от продажбите си в Китай.
Все още не е ясно какви ще са дългосрочните последици от търговската война между двете най-големи икономики в световен мащаб. Но някои международни компании вече предупредиха, че ръстът на китайската икономика се забавя, а това вреди на американските компании, опериращи и там.
Всички тези компании могат да се изправят пред сериозни предизвикателства, ако китайското правителство реши да отвърне сериозно на една бъдеща ескалация в конфликта, още повече, че китайските потребители могат да спрат да купуват американски продукти.
Tiffany например вече предупреди по-рано тази седмица, че отчетите ѝ за последното тримесечие ще бъдат засегнати заради намаленото посещение от китайски туристи.
Все пак компанията не отдава спада на търговската война, като посочва, че с причините за тези данни, може просто да се спекулира.
McDonalds също не смята, че търговското напрежение води до намаление на продажбите ѝ в азиатската страна.
Главният изпълнителен директор на A.O. Smith Кевин Уилър посочи, че резултатите на компанията отслабват на азиатските пазари, като отдаде това именно на търговската война.
“Вярваме, че нашите продажви в Китай ще продължават да бъдат негативно засегнати от намаления ръст в продажбите на жилища там, породен от отслабването на потребителското доверие заради по-слабата икономика и международните търговски въпроси”, посочи Уикър.