fallback

Американските мита са неканеният гост на най-големия търговски панаир в Китай 

Несигурността около бъдещите американски поръчки на фона на разгарящата се търговска война със САЩ е акцентът на изложението

11:55 | 15.10.18 г.

На фона на струпващите се облаци над китайската икономика износителите на мотоциклети, трактори, копирни машини и лампички за коледни елхи ще се присъединят към хиляди други компании, излагащи продуктите си на най-големия китайски търговски панаир - Кантонския в Гуанчжоу (Кантон), започващ от днес, предаде Ройтерс.

Много от тези износители ще бъдат обединени от едно нещо - несигурността около бъдещите американски поръчки на фона на разгарящата се търговска война със САЩ. Към това се прибавя и безпокойството за състоянието на китайската икономика, която е под натиск от охлаждащия се пазар на имоти, корпоративната задлъжналост, рисковите кредитни практики и кампанията против замърсяването на въздуха в страната.

През последните месеци Вашингтон по инициатива на Доналд Тръмп предприе редица протекционистични мерки за промяна на баланса в международната търговия в своя полза. През март САЩ въведоха мита върху стоманата (25%) и алуминия (10%). През лятото Вашингтон наложи мита от 25 процента на внасяни от Китай стоки на стойност 50 милиарда долара. Пекин отговори огледално. От 24 септември влязоха в сила нови 10-процентни американски мита върху вноса на китайски стоки на обща стойност 200 милиарда долара. От първи януари 2019 година ставката ще нарасне до 25%. 

Китай отговори с мита в размер между 5 и 10% за внос на стойност 60 милиарда долара. 

Бързото разрастване на търговската война изненада много китайски износители. На пролетната сесия на Кантонския панаир, който се провежда два пъти в годината, само една четвърт от износителите, с които Ройтерс разговаря, казаха, че очакват мащабна търговска война.

Износителите се събират за есенната сесия на изложението, което ще продължи три седмици, но сега очакванията вероятно ще са по-мрачни.

Пекин призовава китайските износители да разнообразят дестинациите си за износ в чужбина и да разчитат по-малко на САЩ, които са най-големият търговски партньор на Китай, или пък да се съсредоточат върху вътрешния пазар.

Търговската война със САЩ усложнява и без това очертаващата се картина на забавяне на растежа на Китай тази година. Пекин определи целеви растеж от около 6,5 процента за тази година. Икономиката нарасна с 6,9 на сто миналата година.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:31 | 12.09.22 г.
fallback